![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Rag-quilt
Tänkte ge mig på att sy en pläd i rag-quilt.Tänkte brodera och sy ganska stora rutor ca 20x20cm i tunt linne.Skulle vilja använda denna rag-quilt för att få en "lantlig"effekt på det.Men min fråga är då:vad skall jag ha emellan baksida och framsida.Vill ej ha för "fluffigt" mellan rutorna.Kan man endast lägga volymvliselin under rutorna och låta enbart tyget lägga sig på rätsidan? Går det att använda tunt linne? Hoppas någon förstår vad jag menar,uttrycker mig kanske lite luddigt.När man använder linne skall man tvätta det innan?
Pust!! många frågor blev det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Flanell!!
Hej!
Antar att du menar att du ska klippa rutor, lägga ihop fram och baksida, sy ihop med baksidorna mot varandra och sedan klippa jack i sömsmånen? Använd flanell som baksida (eller både som fram och baksida) så får du en gosig och lantlig quilt! Lycka till med din quilt! Mvh, Christina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja precis så menade jag.Är inget proffs på quilting precis
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ingen orsak!
Hej!
Ännu ett tips: När du sytt och jackat alla sömsmåner, så sy in täcket i ett gammalt påslakan, tvätta och tumla medan täcket ligger kvar inne i påslakanet - så slipper du miljoner trådar i luddsilen i din tvättmaskin. Syhälsningar, Christina |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
tack för ett guldtips
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.