![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sömmen spökar!
Hej!
Alla overlockkunniga, hjälp mig gärna! Min overlocksöm blir inte rätt på undersidan, jag syr 4-trådig overlock, men på undersidan så blir det inget stygn från högranålen, jag tror iallafall att det är den, som inte gör stygnet. Den tråd, som går i mitten av sömmen, parallellt med tyget. Vad är det för fel? Sedan undrar jag om det är någon, som har något tips på hur man får tygerna att inte glida utåt, jag syr just nu i ett litet glattigt trikåtyg, tygbitarna glider inte ifrån varandra, men de glider åt vänster så att en del av sömmen kommer utanför tyget. Tacksam för svar så snart, som möjligt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du provat att byta nål, ibland kan det vara en liten skada på nålens topp, knappt synligt för ögat, men som sabbar mela sömmen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Blir sömmen bra för övrigt?
På min 4-trådiga overlocksöm lämnar höger nålen som en punkt bara på baksidan, inte ett helt stygn. Den binder ihop trådar bara. Blir däremot ett stygn på framsidan. Jag tror inte att det är något fel. Du råkade bara lägga märke till det. Kolla hur det ser ut på något du sytt förut. Trä med olika färger på tråden så ser du tydligt. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har precis samma problem. Så jag lämnade in min maskin igår till farbror Doktorn. Han sa att det var en liten justering. Undertråd o övertråd gick om varandra. Kunde också vara att nålen inte var riktigt inne. Men det har jag kollat på min innan så det var itne mitt problem.
Var det länge sen den blev riktigt genomgången så kan det vara värt en liten ordentlig översyn ju. Ska höra vad han gjorde. Skulle antagligen få hämta den på mån kväll så jag kan rapportera då om du vill? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Har hämtat min idag från doktorn. Min högernål var inte riktigt inne. Men bägge nålarna gick lite för högt så han har justerat dom. 1/10mm sa han. Det är alltså ytterst små justeringar som gör det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.