Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-29, 20:29   #1
Totta Totta är inte uppkopplad

Oljerockstyg

Hejsan!
Undrar vad det egentligen är för material i oljerockar, vad detta tyget kallas och om ngn vet var man kan köpa sådant tyg i metervara.

Kram Totta
Totta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 19:54   #2
Celos Celos är inte uppkopplad

Jag har för mig att det är tättvävd bomull som man sedan får smöjra in med ett speciellt fett.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 20:30   #3
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Wikipedia skriver detta:
------------8<-------------------

Oljerockar är föregångare till våra dagars regnplagg och friluftskläder och användes främst av fiskare, sjömän, jägare och annat friluftsfolk. De syddes av kraftig smärtingväv och impregnerades med olika blandningar av linolja, bivax (ibland även trätjära). Ofta sydde användaren sin egen oljerock, men ett par av dagens välkända tillverkare av friluftskläder fick sin start med hantverksmässig och småningom industriell tillverkning av oljerockar kring förra sekelskiftet. Samma material och teknik användes för tältduk och presenningar.

--------------8<---------------------
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 07:30   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Jag har ägt några olika fabrikat och kvalitén på själva tyget har verkligen varierat. Man behandlar dem med någon typ av vax.

De rockar jag har haft lite olika problem, alltifrån att de blivit klibbiga när det blivit för varmt till att vaxet/tyget fått någon form av åldersprickor. Så VAD man behandlar tyget med är väldigt viktigt. Barbours tycker jag är bäst. Lätt och fint tyg som är regntätt och slits snyggt.

Barbour gör sina oljerockar av vaxad silke.

Senast redigerad av mariatherese den 2008-03-05 klockan 07:36.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 20:12   #5
zosia zosia är inte uppkopplad

Hej

Jag letar också efter någonstnans man kan köpa oljerockstyg, har du lyckats hitta nån stans det går att köpa ?
MVH /Sofie
zosia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 20:48   #6
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Här finns det oljerockstyg i olika färger

Är det någon som ska beställa så är jag intresserad av ett par saker om man får hänga på.

- mariatherese. Du skrev att "Barbour gör sina oljerockar av vaxad silke"

Jag har några Barbourkläder och de är i 85%bomull. Att det är silke kan jag inte hitta någonstans? Den jacka som är äldst är köpt -84. Den sista jag köpte var -99. Att det är ett bra märke kan jag skriva under på. Min gamla jacka är mycket väl använd och den är fortfarande i bra skick. Mjuk och skön och absolut inte kladdig.
Jag har oljat in den ett flertal gånger. Jag har även tvättat den i maskin och efter den behandlingen gick det åt två (2) burkar vax. Det var nödvändigt för den var otroligt smutsig. Jag var lite nervös hur resultatet skulle bli. Jag kanske förstörde den, men det blev bra. och den är fortfarande en av mina favoritjackor 24 år senare.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 20:10   #7
zosia zosia är inte uppkopplad

Talking

Hej, tack så mycket för tipset!!

Tänkte beställa lite tyg, men vill nog först beställa prov på tyget.

Tror det är billigare att beställa själv i och med att det brukar vara fratkostnaderna som är dyrast så om man lyckas hålla ned paketen blir ju kostnaderna mindre så då är det nog bättre och beställa var för sig
zosia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:53.