Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-03, 20:58   #1
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad

Hur syr man fast kantband snyggt?

Har försökt kanta en haklapp av vaxduk men det ser hemskt ut. Det verkar vara omöjligt att komma runt yttersvängarna utan att bandet blir knöligt. Har provat med kantbandspressarfot men den lyckades jag inte svänga med alls. och syr jag på frihand blir det som sagt knöligt. Hur gör man? Ser ju att vissa får till det jättesnyggt.
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-03, 21:15   #2
Banshee Banshee är inte uppkopplad

Nu syr jag varken haklappar eller i vaxduk sådär jätteofta, men min spontana tanke är att du kanske sträcker kantbandet för mycket i svängarna, om det är snedslå vi pratar om?
Ska det ha möjlighet att ligga slätt så måste det ju ha lite töj "att ta av" eftersom sträckan är längre i själva kanten än där man syr. Luddigt förklarat -.-
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 05:48   #3

Citat:
Banshee skrev:
Nu syr jag varken haklappar eller i vaxduk sådär jätteofta, men min spontana tanke är att du kanske sträcker kantbandet för mycket i svängarna, om det är snedslå vi pratar om?
Ska det ha möjlighet att ligga slätt så måste det ju ha lite töj "att ta av" eftersom sträckan är längre i själva kanten än där man syr. Luddigt förklarat -.-
Jag förstår hur du menar. Men jag ser haklappar som andra har sytt med vanliga bomullsband och de är jättefina. och jag tror inte att de är elastiska.
Gammal 2008-03-04, 06:12   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Fast kantband är lite elastiska eftersom de är klippta på skrådden. Det är just det som gör att de funkar bra som kantband.

Jag tror också att du antingen drar lite för mycket eller så har du ett kantband som inte är klippt på skrådden.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 06:21   #5

Citat:
Alvan skrev:
Fast kantband är lite elastiska eftersom de är klippta på skrådden. Det är just det som gör att de funkar bra som kantband.

Jag tror också att du antingen drar lite för mycket eller så har du ett kantband som inte är klippt på skrådden.
Okej... Då kommer en följdfråga: Kan det vara så att banden jag använder inte ska användas till kantning? det är ett band som jag ärvt av mormor. det är inte dubbelvikt utan helt slätt, ca 2 cm brett.
Gammal 2008-03-04, 07:14   #6
Lottan Lottan är inte uppkopplad

Där har du nog problemet! För som Alvan skriver är dom lite elastiska eftersom dom är klippta på skrådden av tyget och därmed också mer följsamma. Det du använder verkar vara ett vävt bomullsband och då förstår jag att det kan knöla sig i svängarna.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 08:28   #7
millsing millsing är inte uppkopplad

Även med elastiskt kantband är det lite knixigt. Jag blev också inspirerad av alla fina haklappar på sysidan men trots en del försök är det fortfarande inte helt lätt....och definitivt inte lika snyggt...

LYCKA TILL och fortsätt öva!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 12:06   #8
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad

Hej

Med stryjärnet kan du stryka så att du får den ungefärliga svängen på kantbandet, om det är av bomull i alla fall, innan du syr fast det. Då blir det snyggt i svängarna.
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 09:38   #9

Tack för alla tips och råd. Det visade sig att jag använt ett vanligt bomullsband, inte ett snedslå. När jag provade med snedslå blev resultatet jättebra.
Gammal 2008-03-05, 17:59   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Va skönt det blev bra!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.