Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-17, 07:19   #1
Peo Peo är inte uppkopplad

Välja symaskin!!!!?

Behöver hjälp med att välja symaskin.
Ska köpa en symaskin till min hustru (40-års present)

Har tittat på: Husqvarna Sapphire 870Q,
Janome 4900QC,
Janome 6600P,
Bernina Activa 240, Aurora 430,
Pfaff Expression 2038, 2048.

Frågan är:Fri arm eller inte??
Övermatning eller inte??
Många finesser eller inte??
Är ljudnivån lika på maskinerna??
Skillnad på kvalitet??
mm,mm.....

Hoppas det är någon/några som kan komma med lite uppslag om vad som är viktigt på en symaskin för det här var svårare än vad jag trodde från början.

Lättast vore väl att fråga frun vad hon vill ha, men då försvinner ju överraskningen liksom.

Vi har en gammal Husqvarna ZIG ZAG efter hennes mormor, och hon brukar låna min mors Bernina.

Hon har sytt några tröjor,väst, klänning, kjol, byxor och gosedjur. (skulle säkert sy mera om det fanns bättre förutsättningar)

Vi har två döttrar (6 och 8år) som också tycker om att hålla på med tyger så det får man väl ta med i beräkningen.

Hoppas på svar!!
Peo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 07:41   #2
killen killen är inte uppkopplad

Födelsedagspresent

Hej Peo

Jag förstår att du tycker det är svårt att välja. Det beror lite på vad det är hon tycker är roligt att sy. Är det vanlig klädsömnad så verkar Bernina Activa 240 vara en helt okej maskin. Dessutom med tanke på att hon brukar låna en Bernina av sin mor och är van vid att sy på den maskinen. Själv hadejag tidigare Pfaff men har nu gått över till Bernina och är väldigt nöjd med detta.
killen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 07:43   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Vet inte vilken maskin som du ska välja men kanske kan ge något tips?!

Om hon syr kläder så är en friarm toppen. Jag skulle inte vilja sy kläder på en maskin som saknar en.

Å visst är det olika ljudnivå på olika maskiner. De flesta nya maskinerna idag är rätt tysta men det är inte alltid så.

Jag har aldrig själv sytt på en maskin med övermatning men de som har en sådan brukar gilla den. Det gör det lättare att sy i tjockare lager när man tex. quiltar. Den matar tyget från både över och undersida så det blir jämnare, men inte alla trivs med övermatare. Övermatare finns idag dessutom att köpa till nästan alla maskiner.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 08:00   #4
Gun-Britt Gun-Britt är inte uppkopplad

Det allra viktigaste är att det finns möjlighet att få hjälp, i närheten. Det är ju inte alltid allt fungerar perfekt.
Gun-Britt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 08:52   #5
Marron Marron är inte uppkopplad

Hej!
Tycker att du också ska se till att den klarar att sy i flera lager tyg utan problem. Vill man byta dragkedja i tex en jacka så ar det några lager som ska sys igenom. En del material kräver mer av maskinen.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 13:47   #6
isin isin är inte uppkopplad

Hejsan
Vilken härlig present!
Men om du skulle tycka det är för svårt kan du ju göra själva köpandet som en utflykt.Jag menar följande:
Säg att ni ska ut och åka en sväng,du kan ju köra runt lite så hon inte vet med en gång sedan kan du ju ha förberett en handlare som du tycker verkar bra eller som har flera märken, på att ni kommer,så att han/hon har bra med tid för er.Sedan kan hon själv få prova det som hon tycker känns bra.Jag vet i alla fall att jag gillar sådana överaskningar.
Lycka till i alla fall
mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 14:51   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag tycker att ingrids förslag är jättebra!
Om det var jag så skulle jag vilja att få prova själv och välja ut den som passar mig bäst. Det är som med bilar, alla tycker inte om samma. Så gå och välj ut en butik som har ett antal olika märken (vissa butiker säljer bara ett märke) med prisnivå som passar dig.

En annan förslag på ovan, fast kanske inte lika roligt, är presentkort.

Och för att göra det roligare kan du ju sätta ögonbindel på henne tills hon hamnat i butiken! Då blir det ännu roligare och mer som en överraskning!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 17:00   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Låter som hon syr ungefär samma typ av saker som jag...

Jag skulle välja någon av pfaffarna. Då får du en suverän övermatning som hjälper till att klara både tjocka lager och tunna tyger. Det är enkla maskiner att sköta och täcker in det mesta i sömnads väg. Det är maskiner av hög kvalitet. Om du tror hon kommer hålla på med quiltning av lapptäcken m.m. så skulle jag ta 2048 annars räcker 2038 definitivt.

Hur som helst så oavsätt märke du väljer, så med tanke på vad hon syr så bör du välja en maskin med övermatning och friarm.

Senast redigerad av Alvan den 2008-01-17 klockan 17:03.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 19:55   #9
Pssst Pssst är inte uppkopplad

Jag gillar Janome, men de Janomemaskinerna du föreslår är i mitt tycke lite mer för quilt, då skulle du istället kunna spara en slant på att köpa en Janome Jubilee 85 och en overlocksymaskin.
Overlockmaskiner är roliga, jag gick omkring och ville ha en i 15 år innan jag slog till och jag ångrar det inte en sekund, det är mitt favoritköp!
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 18:09   #10

Välja symaskin!!!!!?

Tack för alla tips!

Två maskiner istället för en verkar ju kul.

Men att det ska finnas så mycket att välja på!

Vad ska en overlock maskin klara då???

Det där med presentkort börjar bli väldigt lockande, tror jag får hjärnblödning snart.

Tack ännu en gång alla som har svarat!
Gammal 2008-01-19, 18:53   #11
Pssst Pssst är inte uppkopplad

Det roliga med overlocken är att den syr, kastar om och skär bort resterande tyg samtidigt, alltså slipper man zig-zaga runt kanterna. Dessutom syr den bra i elastiska tyger.

En overlock ska gärna kunna sy upp till 4-trådigt och köp helst de större märkena (Singer, Brother, Babylock, Janome mm...)

Jag tror att det du kan fråga dig fram på butiken och dessutom borde du kunna förhandla fram ett bar pris om du köper två maskiner. Där jag brukar handla brukar man ha bytesrätt i ett år om man vill byta till an annan maskin, sådant kan ju vara bra om du är osäker på vad din fru vill ha. Fast jag tror att hon kommer att uppskatta allt jobb du lägger ner på att hitta den perfekta maskinen.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 19:31   #12
Marron Marron är inte uppkopplad

Om du bor i Stockholm så kan du gå till Stockholms Sycenter på Hagagatan 2. Där har de flera olika märken och man brukar kunna byta upp sig om man vill inom ett år.
Overlockmaskiner syr mycket bättre i töjbara material än vanliga maskiner. Det är jätteroligt att sy tröjor och sånt med dem för det blir jättefint. Helst ska den kunna sy täcksöm också(en sån söm som finns längst ner på t-shirtar). också men då kostar det lite mer).
Jag tror inte du behöver köpa en riktigt så dyr maskin som du tittat på. Automatiska knapphål är bra att ha om hon syr kläder, men det har de flesta maskiner. Att kunna välja om nålen ska stanna uppe eller nere när man slutar sy tycker jag är bra. Jag har en pfaff 2046 (föregångaren till 2048) och är nöjd med den, men jag hade i ärlighetens namn varit nöjd med en billigare maskin också.

Nu fick du ännu mer att tänka på, men din fru fyller väl förhoppningvis år fler gånger och då kan det vara ett alternativ.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 19:22   #13

Välja symaskin!!!?

Kul med svaren!
Har kollat lite på begagnad: Husqvarna Viking design 2, och Bernina aurora 440QE.

Dom verkar ju trevliga med broderi-funktionen som dom har.

Måste ju kompletteras med lite saker för att det ska fungera och dom var ju inte helt gratis.

Fast det går ju att sy vanligt ett tag också.

Såg att det blir en mässa i Sollentuna, V.9 kan det vara ett ställe att köpa symaskin på???
Då finns ju dom flesta märken representerade.

Eller finns det kanske någon bra butik i Uppsala??

Börjar bli inne på att släpa iväg henne till en butik med "alla" märkena så att hon får välja själv.

Tyvärr är det lite begränsat med utbudet runt där vi bor.
Gammal 2008-01-22, 19:48   #14
Andy Andy är inte uppkopplad

Nu kastar jag mig in i diskussionen. Tyvärr så finns det väl inte någon butik som säljer "alla" märken. Men Symässan är väl en bra idé. Där finns alla de större märkena representerade. Dessutom brukar det gå att förhandla sig till bra rabatter och/eller extra tillbehör.

Husqvarna har en bra butik i Uppsala. De brukar även finnas representerade på mässan.

Som du säkert har förstått så är val av symaskin väldigt mycket tycker och smak. Såsom allt annat som kostar en slant...

Hoppas din fru blir glad.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 21:36   #15
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad

"Som du säkert har förstått så är val av symaskin väldigt mycket tycker och smak.."

Jag skulle välja en Husqvarna för att jag tycker dom är snyggare...
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.