Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-21, 17:06   #1
liza_piza liza_piza är inte uppkopplad

Undertrådshärva

Hej!

Jag är en helt okunnig tjej på både symaskin och allt annat inom sömnad. Tycker dock att det är jätte roligt att sy egna gardiner, sy enkla kjolar och kuddfodral som en hobby.

Jag har nu, för att det ska gå ännu enklare och fortare, köpt Ikeas symaskin för 569kr och har redan problem Hittade detta forum och täntke att ni kanske kunde hjälpa mig!

Maskinen var ju helt färdig installerad med nålen i och allt när jag fick den. Så det var bara att spola lite undertråd och trä den för att kunna sätta igång.

Dock strular undertråden jätte mkt! Jag kan inte sy mer än 3 sekunder (raksöm) och sedan har hela undertråden fastnat i en enda härva och jag måste klippa loss alla trådar och tyget för att få loss det! Jag syr med vanlig bomullstråd som också fanns på Ikea i vanligt hårt bomullstyg (inget stretchtyg)

Hoppas på svar! Och om ngn har ngt tips så glöm inte att ni talar med en som inte kan ngt alls om symaskiner, haha! så ni får tala som till en 5åring

Tacksam för svar! Grymt forum också!

Hälsningar Liza
liza_piza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 17:11   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Många gånger när undertåden blir trasslig så är det övertråden som är själva problemet. Kolla att övertråden är rätt träd och att den hamnat ordentligt mellan trådspänningsplattorna.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 17:18   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Det är helt rätt som ALvan säger, att problem emd undertråden ofta beror på övertråden, hur konstigt det än kan låta.
Kolla i alla fall att undertråden är rätt isatt. Att den verkligen ligger så den "snäppt i" den lilla fjädern på sidan av spolkapseln (den du sätter i spolen i) och att den är ordentligt spolad.
Jag berättade i en annan tråd att jag fått hem en IKEA-maskin från ett av avruhusen för att testsy med, och det enda problemet jag såg med den var just att det var svårt att få undertråden bra spolad. Den ska vara ganska fast på spolen, och rak kant.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 17:22   #4
liza_piza liza_piza är inte uppkopplad

Tack för ett super snabbt svar!

Jag tror dock att jag trätt den rätt. Tog till och med fram instruktionsboken och följde den punkt till pricka om hur man skulle trä den. När det fortafarnde var problem så kallade jag in min pojkvän också som fick trä den efter intrsuktionsboken han med. Och ändå är det fel..

Vet dock inte vad trådspänningsplattorna är, haha. Är som sagt riktigt dum på detta men har en fantasi om att kunna vilja sy på riktigt nångång!

Det stod också i manualen att man inte skulle spänna undertråden för den var rätt inställd men om man vill så kunde man spänna övertråden. Kan det vara boven?

Jag spolade tråd på spolen som det stod att man skulle göra enligt manualen. Går det att spola den hårdare och mjukare?

Jag får liksom inte ens till ett enda stygn utan allt blir en enda härva och tyget nästan dras ner i maskinen så hårt den fastnar i härvan.

Tack så mkt för att ni tar er tid att svara!

Hälsningar Liza
liza_piza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 17:37   #5
Nina78 Nina78 är inte uppkopplad

PÅ min maskin hade jag samma problem i början, det berodde på att man skulle sätta in plastspolen och sedan hålla fast den samtidigt som man drog lite i tråden, för att den skulle hitta rätt läge...

Så nu kollar jag alltid om den sitter rätt genom att dra i undertråden när man har tagit upp den på ovansidan för att känna om det finns lite motsånd när jag drar.. Finns det det så är det rätt träd, annars får man göra om det...

Kanske lite flummigt svar men.....
Nina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 17:45   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Du gör säkert på rätt sätt när du spolar undertråden, men den kanske inte blir bra ändå. Blir det rak kant, och känns den hårt spolad när du drar med nageln över den? Det ska inte gå att lätt trycka in nageln undertrådsspolen.
För att få den hårdare kan man dra 2 varv runt trådspänningsknappen där uppe (den du går runt före själva spolen). För att få kanten rak kan man styra lite med fingret.
När du sätter i spolen i kapseln ska du se till att den liksom snäpper i det lilla spåret på sidan. Du kan dra lite i den som Nina säger.
Rätt spänning är det på undertråden om du tar tag i änden och släpper ner kapseln med spole i mot golvet. Den sk inte falla ner värst lätt, utan gärna behöva lite "uppmuntran" (att man skakar till lite), men den ska ändå gå att få att falla lite sakta neråt.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 17:47   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Prova att ändra spänningen för övertråden. Håll fast ändarna på tråden bakom pressarfoten när du börjar sy. Funkar inte det så byt nål.

Trådspänningsplattorna kan du se om du kikar in i springorna. De är dem du klämmer åt när du ändrar spänningen på övertråden.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:50.