![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Trampsymaskin, Singer 66, rem och nålar
Hej
Precis skaffat mig en fottrampad Singer. Troligen modell 66 från början på 1900-talet. Två frågor: 1. Hur spänd skall remmen vara? Nu är den lite halv tigth,men maskinen slirar när jag försöker sy tjockare saker. Jag kan lätt konstatera att den skall spännas men hur mycket? 2. Nya nålar, jag fick med en nål till maskinen, den lär förr eller senare ryka, vart hittar jag nya? Nålen jag fick med var toppen/huvudet (inte vassa ändan) rund till skillnad mot en "vanlig" nål som ser ut som ett "D" uppifrån. Jag har köpt maskinen för att sy i tjocka material, cordura, webbing, 1-3mm ABS plast, läder upp till totalt 7-8mm m.m. Finns det något som jag verkligen bör tänka på? /Christian Johansson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nålar till Husqvarna trampmaskin från 30-talet har jag tidigare köpt hos Rydströms på Regeringsgatan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag köpte vanliga Singernålar till den gamla trampmaskinen på landet. De är lite annorulunda än de vanligare Husqvarna-nålarna, men borde finnas att få tag på hos en återförsäljare av Singermaskiner.
Hur den är att sy med i tjockt tyg och hur man spänner remmen vet jag inte. Jag sydde lakan. Det blev en helt perfekt raksöm. Mycket finare än på dagens maskiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag håller helt med:
Vackrare raksöm än med mammas gamla trampsymaskin kan man inte få. Joxet för mig att den gamla trotjänaren som har bara raksöm,(inget sick-sack där inte)och kan sy hur tjocka tyger som helst.Perfekt för kappor och jeans t.e.x.Den finns i Finland..... Ni som har en sådan trotjänare håll hårt i den.Den är helt klart en klenod och VÄLDIGT användbar när man är ute efter världens snyggaste stickningar..... TESS! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.