Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-01, 09:33   #1
fiffiloo fiffiloo är inte uppkopplad

Arrow Någon som provat Ikeas symaskin?

Nån som provat ikeas symaskin?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80115686

Tänkte köpa mig en billig maskin att ha vid sidan av min overlock. Har inga höga krav direkt. Bara den syr raktsöm och funkar så...
fiffiloo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 09:59   #2
Gun-Britt Gun-Britt är inte uppkopplad

Kolla gärna, på plats, hur maskinen låter när Du syr. Köpte själv en "billig" maskin som låter väldigt mycket. Det är inte så roligt.
Lycka till
Gun-Britt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 10:50   #3
gullum gullum är inte uppkopplad

Ikeas symaskin har varit uppe i en annan tråd förut. Med delade åsikter om den....

Du hittar den här:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...=ikea+symaskin
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 12:49   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Ingen i den tråden hade faktsikt testat maskinen, utan bara "trodde" om den.

Jag har fått ett ex att leka med här hemma för att hjälpa kundtjänsten på ett IKEA-varuhus som har problem med många reklamationer. De har då gett mig en av de reklamerade maskinerna för att kolla om det verkligen är något fel på den, eller om problemen finns på andra sidan om maskinens skal, om man säger så.... IKEA har ju en generös retur-policy, och personalen har inte tillåtelse att i någon större utsträckning ifrågasätta kundernas påståenden, men de börjar bli lätt irriterade på just detta varuhus, då probelmet inte finns alls på andra ställen i landet.

Den maskin jag fick hem var det absolut inget fel alls på. Maskinen går alldeles utmärkt. Jag har provsytt tunna och tjocka tyger, fleece och öglig frotte utan problem.

MEN, visst är det en oerhört basic maskin! Och vad annat kan man räkna med för 569 kr? Maskinen syr i princip bara sicksack. Vad man gör för att sy raksöm är att ställa stygnbredden till 0. (Stygnbredd och stygnlängd kan båda ändras.). Ska man sy knapphål får man ställa om bredd och stygnlängd för de olika momenten (man får med en specialfot för att hålla ordning på knapphålets längd. Men sådär jättebra tycker jag väl inte mina knapphål blev... Nu saknades manualen i denna låda, och den ska visst vara riktigt bra påstås det, och tipsa om inställningar och så. Men jag har alltså inte sett den.

Nålen kan ställas i höger, mitten eller vänsterläge, men högerläget vill inte alltid "hoppa i" om man inte gör ett par sicksackstygn först.

Det var svårt att göra bra undertrådsspolar på det ex jag hade. Jag fick dra tråden ett extra varv runt trådspänningshjulet och styra lite med fingret för att få en bra spänd, jämn spole. Det här har jag påtalat, så man ska försöka få med den infon i alla fall på det varuhus jag har kontakt med.

En sak som störde mig var att det inte finns någon trådkniv. Det är väl inte värre än att ha saxen bredvid, men ett irritationmoment är det ju..
Ska man sy lite gardiner och lägga upp byxor och kanske göra någon liten lagning duger maskinen, men den är inget för den som vill börja med sömnad som hobby!

Jag kommer troligen att få titta på fler reklamerade ex av maskinen för att kunna se lite mer hur det ligger till med kvalitet, men det blir inte förrän senare i vår när jag passerar dem och kan hämta upp dem.

Senast redigerad av Sotis den 2008-02-01 klockan 12:53.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 18:16   #5
florin florin är inte uppkopplad

Min mamma köpte den i sommras och jag har provat den som hasitgast. Fållade mammas gardiner då och det gick bra. Att sy i tjockare lager eller trikå har jag inte provat. Den låter väl en del och det "känns" att det är en billig maskin... Jag skulle inte köpa den själv...
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.