![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mösshjälp!
Jag håller på att sticka en barnmössa och mitt stora problem här i livet är ju barnkläder, haha
Jag stickar den på strumpstickor och allt går jättebra, såhär ser den ut: http://images5.bilddagboken.se/24/_u...1198152032.jpg MEN jag vet inte hur långt jag ska sticka tills dess att jag ska avmaska. Barnet som ska ha den är under ett år, kanske sex månader. Någon som kan hjälpa mig? /Kamilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Din länk fungerar inte så jag ser inte hur mössan du stickar på ser ut. Däremot hittade jag en beskrivning på en bärmössa och där mäter mittdelen (efter rullkanten, före avmaskning) 9-10 cm för storlek upp till ca 1år. Stickade en mössa med öronlappar till min äldsta dotter och jag har någon form av minne att själva mittdelen var ca 10 cm före avmaskining. Hoppas att detta är till någon hjälp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
http://mittens.bilddagboken.se/index...VycmltZz0xMw==
den kanske funkar bättre? okej, men hur fungerar avmaskningen då? alltså, hur många maskor/varv osv. Tack. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hehe, frågar du om mössan här med
![]() Om du inte är säker på hur det blir när du ska avsluta mössan, så ta en bit tunt garn och för igenom alla maskor (de ska sitta kvar på stickorna), så kan du repa upp sen utan att maskorna sticker iväg sen om det blir fel. De stannar alltså på tråden så du kan bara repa upp till det varvet tråden är. Läste om det tipset när jag stickade lite hålmönster och det funkar faktiskt jättebra, slipper man oroa sig utifall man måste repa upp en bit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kan inte se någon bild via någon av länkarna.
Jag stickade en mössa på strumpstickor för ett par år sedan och jag gjorde minskningarna en maska före respektive efter varje ny sticka, så att det blev minskningar på fyra ställen med totalt två minskade maskor per ställe, om du förstår hur jag menar. Den varianten ger ju i och för sig en ganska distinkt struktur på mössan, men jag tyckte att det funkade rätt bra. Jag stickade utan mönster och jag minns faktiskt inte hur länge jag höll på och minskade och hur ofta. Förmodligen gjorde jag minskningarna vartannat eller vart tredje varv, men det beror ju helt på hur man vill att mössan ska se ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag vet inte varför jag inte lyckades få med bilden, haha.
Men hur som helst så lyckades jag med att ta ihop och avsluta mössan och jag tror att det blev en bra storlek, kommer att lägga upp bilder på den när hela setet är klart. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:02.