Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-05, 23:11   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Klippa tyget till barnklänning

Ska sy en barnklänning men fattar inte riktigt hur jag ska klippa tyget! Nån vänlig själ som kan hjälpa mig snabbt.
Kjoldelen är ju som en tårtbit 1/4 del den ska ligga mot vikt kant men trådriktningen går enl. åt fel håll!! Ska man vika tyget uppifrån o ner o inte som vanligt sida sida.
Skickar med beskrivningen för att ni lättare ska förstå.
Stämmer det också att kjoldelarna skiljer 5 cm på fram o bak. Även om "toppen" är lika fram o bak.
Som ni förstår har jag aldrig sytt en klänning eller kjol men nån gång ska bli den första ju. Ska komma ihåg att klippa ut ska göras på dan inte på natten så man kan ringa kompisar som kan.

Tacksam för all hjälp jag kan få så klänningen blir klar snabbt.
Bifogade bilder

stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 23:23   #2
annkir annkir är inte uppkopplad

Hm

måste erkänan att jag inte är den duktigaste ...men jag har lagt tyg på båda trådriktningarna du har ju en uppifrån o ner o en på tvären - i alla fall om det är typ ett vanligt bomullstyg. Då blir det ju rätt ändå.
Men som sagt jag vet inte om det är rätt men jag har gjort så och fått ett bra fall på det viset med liknande kjolar o klänningar. Prova o lägg o håll upp tyget så du kan se hur det faller innan du klipper ngt elelr ännu bättre - vänta tills ngn som är verkligen duktig som kan delge sina åsikter .
Jag rationaliserar/snålar ofta då jag syr så det har blivit sådan vana att göra på visst sätt - även om det egentlgien är fel.
Äsch - du har fått ett svar i alla fall.
Oj vad mkt stavfel - hihi (jag är nykter dricker inte alls) men fingrarna lyder inte alltid.
Kramis Anki
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 23:25   #3

Tack för snabbt svar Anki. JAg ska sy klänningen i Velour (Tror det stavas så) Ska göra som du sa o se hur det faller.

TACK TACK
Gammal 2007-12-05, 23:47   #4

Du gör så att du viker en triangel av tyget så ser du hur trådriktnignen kommer o då kanske den stämmer med din bild. Velour är ju lite stretchigt så det inte blir åt fel håll o så
Kolla ordentligt innan du klipper till ngt
Gammal 2007-12-05, 23:51   #5

Hihi Tänkte inte på det. Vilket håll ska det stretcha åt?? Neråt då va?? På längden alltså?
Men stämmer det att det ska skilja 5 cm på framo bak kjoldel?
Gammal 2007-12-06, 00:03   #6

Hmm lägger man 1/4 dels tårtbit så går ju stretchen åt ena hållet på ena Kanten o åt andra på andra kanten. Fattar inte. Får nog gå o lägga mig o sen ringa mina vänner imorgon o se om dom kan fatta vad jag menar.

TACK för era snabba svar, visste att på sysidan är alltid någon vaken även om det kanske inte hjälpte mig denna gången.

Men TACK ska ni ha.
Gammal 2007-12-06, 00:09   #7

stretchningen brukar ju vara på bredden inte på längden för då blir ju kjolen längre o längre med tiden o det skulle kansek inte bli så bra. Fast jag måste ju erkänna att ja gär lite trött så just nu kanske jag inte kan ge dig riktigt klara riktlinjer. Men jag tror inte det är ngn större skillnad mellan fram o bakstycke när det gäller kjolens längd. men är mönsterdelarna sådana så ska du nog klipap dem så för det kan ju bli så att i sista änden så ska det vara så för att stämma.
Som sagt klipp inte på en gång (vänta till dagen helst så du kan fråga fler) utan prova dig fram genom att vika tyget på olika sätt så ser du nog till slut när det stämemr. Ananrs får du kanske dela tyget ändå fär att få det att stämma o sy en säm mitt fram o mitt bak.
Inte lika snyggt kanske men men - nöden har ingen lag haha. Skojar bara.
Nu ska jag lägga mig har varit uppe sedan 04.30 i morse. Kramisar Anki
Gammal 2007-12-06, 00:13   #8

Du - passmärken på delarna är du säker på att de ska ligga var för sig? De kanske ska ligga ihop så du kan lägga dem i enkelt tyg...ser lite dåligt dessvärre men tyckte det såg så ut.
Gammal 2007-12-06, 00:20   #9

Står att man ska tejpa ihop a och b delarna.Sen står det om mönsterdelarna
Fram 1 gång mot vikning
Bak 2 gånger.
Vad jag förstår så kommer det bli en hel tårta av det.
Ja jag väntar till imorgon.

TACK än en gång
Gammal 2007-12-06, 06:10   #10
Krokus Krokus är inte uppkopplad

Vill bara säga att jag läste den där beskrivningen i tidningen också och reagerade på samma sak som du. Jag förstår verkligen inte teckningen. Det står inget givande på själva mönsterdelen? Hoppas du får bra svar idag för jag har tyvärr inget....
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 06:32   #11
avslutad140203 avslutad140203 är inte uppkopplad

Hej!
Om man tittar på bilden ser det ut så som att framdelen har ingen sömn på mitten dock det finns sömn på bakdelen. Då stämmer det som du skriver hur man ska klippa:
fram 1 gång mot vikning
bak 2 gånger
Kan det vara så att en del av beskrivningen har fallit bort.
avslutad140203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 06:40   #12
Krokus Krokus är inte uppkopplad

Förresten jag kom på att Allt om handarbete har ju någon jour man kan ringa med sömnadsfrågor. Jag hittar inte nummer och tider på hemsidan men det står ju i tidningen.
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 07:18   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Citat:
stenbeckan skrev:
Står att man ska tejpa ihop a och b delarna.Sen står det om mönsterdelarna
Fram 1 gång mot vikning
Bak 2 gånger.
Vad jag förstår så kommer det bli en hel tårta av det.
Ja jag väntar till imorgon.

TACK än en gång
Ovanligt korkat skrivet. Man kan undra varför du ska tejpa ihop delarna a och b. Framstycket blir utan mittsöm och läggs mot vikt kant. Framstycket klipper du ut en gång på vikt tyg, tyget vikt stad mot stad. Bakstycket också en gång på dubbelt tyg. Trådriktningen har du utmärkt på mönsterdelen, det långa strecket. Att sidsöm och MF/MB är olika långa beror på att kroppen inte är som en planka helt platt. Det fordras mer tyg på vissa ställen för att fållen ska bli rak och inte hänga upp sig. Äsch låter korkat men så är det

Kikade lite mer på din lilla bild och undrar. Mönsterdelarna a och b som du ska tejpa ihop är det överdelen?

Senast redigerad av Delfintua den 2007-12-06 klockan 07:25.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 10:11   #14

Har fått rätt på det efter samtal med supporten på Allt om handarbete.
Det kommer vara en dragkedja bak därav att man delar bakstycket.
Sen hade dom skrivit fel på Ytterkjolen som gjorde att jag tolkade mönstret fel.
Sista saken var att tyget dom sytt i har en annan trådriktning än "normalt" (stadkant mot stadkant)
På detta mönster o tyg skulle tyget vikas uppifrån o ner inte stad mot stad.

Om någon inte fattar efter min beskrivning så skriv gärna så ska jag försöka förklara bättre.

Ett STORT TACK alla ni som hjälpte mig. Ni är overderliga.

Nu ska det klippas, hörs ikväll igen!
Gammal 2007-12-06, 10:20   #15
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

En liten fråga bara. Var kjolen de sytt i ett stumt eller strethcigt tyg? Om man byter ut från ett stumt till ett stretchigt så kanske kjolen beter sig annorlunda.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:35.