Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-29, 11:57   #1
tillis tillis är inte uppkopplad

Question foder och ihopquiltning av täcke?

Hej!
Nu ska jag ju egentligen inte göra ett lapptäcke, men jag hittade en stoooor fleecestuvbit idag som är storrutig med nalle-puhmönster. Den skulle passa suveränt som ett golvlektäcke till min systers lilla bebis som kommer till världen i januari. Jag har för mig att jag läste här på sysidan om att någon hade använt ett täcke som "foder" i ett lapptäcke. Fungerar det bra, eller är det bättre att köra på vadd? IKEA har ju ett täcke som är 200x150 för bara 29kr. Funderar på att göra filten ca 120x120 och då kanske två sådana täcken blir bra på varandra? Eftersom jag aldrig har quiltat förut och bara har en husqvarna 2000, tänkte jag bara göra sån där knutquiltning mellan (en del av) rutorna.
Vad tror ni, spelar det någon roll om jag använder vadd eller ett täcke?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 12:18   #2
snowfrog snowfrog är inte uppkopplad

Risken med dom billiga Ikea-täckena tror jag kan vara att eftersom dom har en gansla glatt yta kan det bli lite halkigt, täckena emellan. Men annars funkar täcken fint som stoppning i golvtäcken, min mamma har sytt ett av två gamla täcken som är toppenmysigt och som mina barn nu har på golvet.
snowfrog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 12:29   #3
Rae Rae är inte uppkopplad

Hej!
Jag har tidigare sytt ett täcke där jag använde ett fleecetäcke som bakstycke...jag har lagt tillbaka bilderna i mitt album (Scout quilt) så du kan se.(http://www.sysidan.se/albums/admin/view.htm?ID=5587) Jag sydde fastt framstycket med bakstycket (inget vadd emellan). Jag quiltade små hjärtan i mitten av varje block för att hålla de på plats.
Det går säkert bra att bara knyta också.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:41.