![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sy två kjolar..
hejsan, jag är rätt ny här men har kikat runt här en del utan att skriva. är inte allt för bra på att sy men hade gärna blivit bättre. har några frågor om två kjolar jag tänkte sy som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig lite med
![]() såhär.. jag tänkte alltså sy två kjolar, ungefär som på bilden jag skickar med (hoppas det fungerar) men jag är som sagt inte allt för haj på att sy och jag har inget mönster heller. tycker däremot inte det borde vara allt för svårt att sy de två kjolarna? kjolarna är tänkta att se ut ungefär som på bilderna och även vara i liknande material som dom är i.. till saken.. kjol nr1 (den kortare i det silkiga materialet): den vita delen ovan borde väl bara vara att mäta runt midjan liksom och sedan vika dubbel och sätta in gummiband i? men jag bör ta lite extra va, så gummibandet får plats att "bli större" och sådär så jag kan få på den? hur mycket större kan jag då ta utan att det blir veckigt och fult? ungefär. eller vore det smartare/lättare att använda mig utav en dragkedja på sidan? hur får jag till det "vågiga" i den rosa, nedre delen? ska jag bara nåla dit vecken och sedan sy eller hur bör jag göra? kjol nr2 (den gröna): om jag har kjolen i ett lite stretchigare material (som det ser ut att vara på bilden?) så borde jag väl inte behöva ha varken gummbiband eller dragkedja? och sedan undrar jag även här.. hur tusan gör jag med vecken? tack på förhand! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej, Maria tryck på sök i furum, skriv rynkning detta har varit uppe förut, eller sök vidare på något annat ord..Tyvärr så är jag dålig på att sy själv så jag kan inte hjälpa dig mer. Kanske någon annan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
safetydance skrev:
kjol nr1 (den kortare i det silkiga materialet): den vita delen ovan borde väl bara vara att mäta runt midjan liksom och sedan vika dubbel och sätta in gummiband i? men jag bör ta lite extra va, så gummibandet får plats att "bli större" och sådär så jag kan få på den? hur mycket större kan jag då ta utan att det blir veckigt och fult? ungefär. eller vore det smartare/lättare att använda mig utav en dragkedja på sidan? det går bra att "bara" vika översta stycket. om du ska ha resår eller dragkedja beror mycket på materialet (ock även på hur du är byggd) men vad jag kan se så är kjolen på bilden inte helt "figur-slimmad" så jag skulle ta mjuk resår & göra tyget precis så brett att man kan åla på sig kjolen hur får jag till det "vågiga" i den rosa, nedre delen? ska jag bara nåla dit vecken och sedan sy eller hur bör jag göra? japp! precis så kjol nr2 (den gröna): om jag har kjolen i ett lite stretchigare material (som det ser ut att vara på bilden?) så borde jag väl inte behöva ha varken gummbiband eller dragkedja? resår behövs ändå, annars kommer kjolen att tappa formen när man drar den på & av & tvättar. och sedan undrar jag även här.. hur tusan gör jag med vecken? sy en gles raksömm (för jämnaste resultat sy två med en halv cm mellanrumm) längsta stygn längden du har på maskinen (brukar vara 5) sedan drar du i över eller undertråden så att tyget rynkar sig jämnt, du anpassar så den rynkade tyglängden blir lika lång som det övre stycket. sen syr du ihop överstycket med den rynkade delen längsmed eller mitt i mellan rynktråden/trådarna. när man sedan fäst delarna kan man dra bort rynktrådarna helt. ett tips är att sy rynktråden i någon gräll färg så är de lättare att ta bort ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Om du släpper spänningen på övertråden
och drar i undertrådarna när du rynkar, går det som en dans! Hälsningar rynkiga Irene Panik |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.