![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Överkast med bl.a. sammet
Dottern har önskat sig ett överkast i lappteknik med bl.a. sammetstyger blandat med lite bomullstyger. Har aldrig använt sammet tidigare, vågar jag blanda detta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Alla slags tyger kan ju användas om man kollar så att de tyger som krymper har fått gjort sitt. Att de tyger som färgar har fått färgat av, (blött färdigt) osv.
Sen gäller det ju att komma ihåg att tvätta det färdiga arbetet i den temperatur som det tyg har som är ömtåligast (lägst temperatur). Sen borde det inte vara några problem. Jag skulle då aldrig göra på det viset i alla fall. Lapptäcke ska för mig vara i 100% bomull och inget annat. Men det är ju min privata åsikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Bomullsammet som är 100% bomull då?
![]() Förr i tiden tog man vad man hade hemma, och speciellt utjänta kläder och hemtextilier. Då behöver det inte vara 100% bomull. Men det är förstås lättare att sy och ta hand om, om allt är av samma material och vävsätt. Hittills har jag bara sytt i bomull och ev polyester också, men sammet vore roligt. Men, ja, det är lite "svårare", luddar mer, får inte stryka ihjäl osv. Skulle dock aldrig sy i trikå och sladdriga tyger! ![]() Senast redigerad av ichigo den 2007-11-05 klockan 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
För mig är de allra vackraste lapptäckena s k Crazy Quilts där man blandat matierial. Siden och sammet är visst vanliga, men även riktigt grova ylletyger förekommer.
Lägger in en länk till en bild-googling på "crazy quilt" här och hoppas att det fungerar. Som sagt, jag tycker att de är fantastiska, men jag misstänker att det är kemtvätt som gäller för många av dem om man alls ska våga tvätta dem. Själv skulle jag föredra bomullstyger till min eget hem just för att kunna tvätta själv och ofta, men det beror iofs på vilken arbetsinsats och budget man lägger ner också. Skulle jag hitta billiga material och ett enkelt och snabbt mönster så kanske "skoj" skulle vinna över hållbarhet... inredningsdetaljer vill man ju byta förr eller senare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har sytt tre stycken mindre quiltar i bomullssammet...jag har lagt bild på en av de i min album. Det var inte svårt att sy i sammet. Det enda som jag kommer ihåg som besvärlig (de är sydda 1993) är att det blev sammetsdamm överallt. Jag fick dammsuga varje gång jag hade haft framme tyget o sytt. Ska försöka lägga ut bilder på de andra, men det var innan digital kamror o jag måste leta i vanliga pappers kopior o scanna i så fall.
Bommulssammet ger en otrålig känsla o lyster till en quilt. Det känns mycket lyxit. Lycka till! Rae PS: jag har också blandat bommul o sammet i mindre crazy quilt. bild finns i album Crazy Quilt Senast redigerad av Rae den 2007-11-06 klockan 07:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jättehärliga bilder Rae!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för era tips, och hänvisningar till bilder, dottern har iallafall bestämt sig för svart och lila sammet, bomullstyg i lila och ett i svart och guld, det kan nog bli bra hoppas jag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det låter som en fin kombination. Jag har en liten lapptekniks väska som är i blandade material. Sammet, manchester och möbeltyg. Har dock aldrig testat att att tvätta den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.