![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tvätt av nytt lapptäckstyg?
Hur tvättar ni nya lapptäckstyger? Tvättar ni för hand eller i maskin?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag sicksackar o kör i maskin, det hamnar ju där till sidt ändå
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tvättar och tumlar men utan sicksack, mycket trådar och trådklumpar blir det förstås.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
jag tvättar i maskin
40 grader. Känns bättre än att tvätta för hand, hellre att de blir missfärgade eller så innan man använt dem än efter!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Små stykker f.eks. FQ tvättar jeg for hand, det inte lang tid, og så centrifugerar jeg i maskinen. Det trevler (trådar) for mycket i maskin. Store atykker tvättar jeg i maskin ved 40 grader. /Hanne
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Samma här, jag tvättar i maskin 40 grader först, jag tumlar inte, men jag stryker dem innan jag skär till dem. /Ingrid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tvätt i 60 grader för att färgen ska få fälla ur, sen tumling till nästan torrt och sen hänga på lina eller stryka torra. Det blir inte de där hårda vecken om man har möjlighet att tumla dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag tvättar också i maskin 40 grader. Men har just nu problem med några tyger som fortfarande färger av sig trotts flera tvätt (även på 60 grader). Jag har kollat lite diskussioner här o på annat hål på nätet och har nu beställt en special tvål från England som förhoppningsviss ska få tygerna att sluta färger av sig. Känns jobbigt när jag vill sätta igång med projektet men inte riktigt vågar. Den ska vara rött-vitt o blått, så jag väntar otåligt på special tvålen.
Rae |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Har du provat med salt och/eller ättika.
Det brukar få tygerna att sluta "blöda" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
På färghandeln här köpte jag Colorcatcher, en remsa (engångs) som man lägger med när man tvättar tyget som fångar upp ev avfärgning så inte tygerna fäller på varandra i tvätten.
Remsan blir färgad ibland och ibland inte och om den verkligen suger upp färgen så den försvinner vet jag inte. Man kan också ha vinäger i sista sköljvattnet, det ska hjälpa mot fällning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag sköljer mina tyger i så hett vatten som möjligt i tvättfatet, hänger på tork,
sen stryker jag tygerna. Fungerar jättebra. Använder bra hög kavalite på tygerna till lapptekniken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag kör oftast handtvätt med hetaste möjliga vatten från kranen och tvättmedel. Häller upp i diskhon, och så får det stå och färga av sig en stund. Framför allt röda tyger får man upprepa proceduren ett par gånger, medan ljusare räcker med en gång. Har aldrig provat tumlingen, kanske ska prova det med mina nyinköpta bitar från Symässan idag :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:15.