![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
stickor vs. virknål
Diskuterade ömsesidigt nyfunnet virkintresse med en av mina vänner i telefon, och vi började fundera över en sak. På banderollerna till garnnystanen står det ju en rekommenderad stickstorlek, men hur vet man vilken storlek man ska ha på virknålen? Är det samma, eller kan man konvertera stickornas nummer så att man får veta vilken virknål som rekommenderas?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är ju bara att prova om masktätheten stämmer. Är man virkvan märkar man ganska snabbt vilken nål som passar vilket garn.
Bara att prova, alltså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
många banderoller har även grovlek på virknålen utsatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
... Fast nu är det ju just vad vi inte är, virkvana alltså. Tillsammans med min vän kom jag i telefon fram till att man ju borde lära sig att se det här så småningom, men att vi nog är för mycket nybörjare än så länge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om du ska virka något som inte behöver passa så är storleken på virknålen inte så himla viktig. Ta måttet på stickorna som en riktlinje och prova dig fram. Ser det för löst ut, byt till en mindre virknål eller om det blir för tätt byt till en större.
Tänk på att alla virknålar inte har mm-storlekar, en del märken har andra nummer. Ska du virka ett klädesplagg i en viss storlek är det dock viktigt. Men då måste du hur som helst virka ett prov för att se att masktätheten stämmer och ev byta virknål beroende på hur hårt just du virkar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för svaret! Antar att mitt nästa projekt blir ännu en trekantssjal, och då är ju inte passform något man behöver tänka på. Hittade nämligen två nystan grått mohairgarn som jag fyndat på loppis för ett tag sedan, och det känns som om en sjal är den bästa lösningen - mängden (200 g) borde räcka, och då får man ju njuta av den mjuka mohairen...
Kanske man kan ta med ett nystan till den affär där man tänkt köpa sin virknål (har inget vidare stort förråd egna än så länge) och rådgöra med personalen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ta med nystanet, det är en jättebra idé!
Då kan du provvirka på plats och känna vilken storlek och även vilket material som du tycker är skönast att virka med. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.