![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
overlock-teknik och annat
Hej,
jag har en Pfaff Coverstyle som jag är mycket nöjd med, den syr väldigt tjusiga och stabila sömmar. Det finns dock en sak som jag har problem med och jag undrar ifall ni har några råd? När jag syr i tjocka tyger alt flera lager tyg så är det som om kniven sitter för långt ner och det översta tyglagret inte kommer under kniven utan viks istället åt vänster och in i sömmen. Hur irriterande som helst. Det är inte så att jag syr i supertjocka tyger. Problemet uppstår t ex när jag ska sy ihop ett byxben där jag först sytt på en mudd. Då krånglar den när man kommer till mudden. Samma sak om jag ska börja sy ihop från mudden. Det är ju inte som att jag syr världen konstigaste saker, bara en enkel tröja/byxa med mudd. när jag ändå har er på tråden: - hur gör ni för att fästa trådkedjorna? (jag burkar trä in dem i sömmen, men det borde finnas ett bättre sätt) - hur gör ni när ni syr ihop t ex ett rakt och ett böjt tygstycke med varandra (tänk t ex en barnhätta eller en ärm för den delen)? har ni några råd på hur jag löser detta? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej rotary!
Jag har också en Pfaff Coverstyle, men har inte sytt så att jag har märkt ditt problem. ska på overlockkurs den 5 november hos min symaskinshandlare, ska försöka komma ihåg att fråga henne då. Här kommer en länk till världens bästa sätt att fästa en täcksöm på. Övriga trådändar klipper jag bara av, men sparar ca 1 cm. http://216.25.11.234/familyphotos/se..._cs/index.html KatarinaWidell |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Beroende på vad jag syr så gör jag lite olika för att fästa trådarna. Ibland trär jag dem tillbaks i sömmen som du skriver och ibland så knyter jag en knut. Jag brukar knyta när jag syr sömmar som man inte har mot kroppen där de inte kan skava samt nät jag syr inrednings saker.De sömmar som jag ska köra över en gång till med overlocken fäster jag inte utan bara de slutliga overlocksömmarna.
Vid kurviga sömmar så rätar jag ut sömmen så den blir så rak som möjligt när jag har objektet vid maskinen. Jag brukar ibland nåla för att hålla koll så att jag inte töjer ut tyget på ena sidan. Men man får vara noga med att ta ut nålarna så man inte kör över dem och har sönder sin maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.