![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Annat än skräddarkrita på fleece???
Arrgghh, skulle firat mitt 500:de inlägg med att skriva en fråga och så blev jag fast i starta-eget forumet och skrev ett svar där istället...
Nåväl, nu " firar" jag genom att ställa en fråga: När jag ska rita ut mönsterdelar på fleece så har jag inget smart sätt att markera linjer med. Skräddarkrita funkar inte och inte tuschpenna heller. Hur gör ni??? Gäller även blanka tyger och chiffong..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Trubbig blyerts/färgpenna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det finns en fiffig lösning!
En behållare/penna med kritpulver i. Gör hur snygga raka linjer med den som helst + att detta syns mycket bättre än med traditionell krita.
Finns i sytillbehörsaffärer. Hur det funkar just på fleece, vet jag inte, men garanterat bättre i alla fall. KatarinaWidell |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag brukar använd vanlig tavelkrita. Den är mycket porösare än skräddarkrita, så det är lättare att få fast färgen på svåra tyger.
Linjerna blir rätt breda (mom man inte skär en kant på kritan först), men det spelar ju egentligen ingen roll om man vet att man ska sy efter till exempel linjens innerkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag andvänder tvålrester i olika färger vitt till mörka färger & grön tvål till ljusa försvinner i tvätt utan att ge några märken efter sig!
(ej flytande tvål, men det förstår ni nog....) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Instämmer med Katarina och jag kan berätta att det fungerar mycket bra på fleece. Den kallas (vill jag minnas iallafall) för fleecekrita där vi köper den till skolan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Japp tvål är oslagbart, jag älskar även tvål till mer känsliga tyger, skulle aldrig ha krita på siden t.ex.
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Är det HELT UTE idag att använda markeringspaper och sporre? Det fungerar ju på alla tyger och försvinner även det i tvätten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.