Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-12, 10:08   #1
avsl080225 avsl080225 är inte uppkopplad

Question Förklaring av olika sömmar

Hallå allihopa. Jag har lite frågor om olika sömmar, köpte en ny symaskin (min andra totalt) för ett par dagar sen, med 11 inbyggda sömmar, och jag vet inte riktigt vad alla är till för.

Jag är inte helt nybörjare, jag kan sy, men jag är självlärd och har i princip enbart använt raksöm och sicksack, så jag behöver helt enkelt lite hjälp för att ta mig vidare till nästa nivå.

Så jag tänkte om någon kanske hade någon enkel, kortfattad förklaring till när och vad de olika sömmarna passar bäst till? Skulle bli otroligt tacksam.

Ok, här är de sömmarna jag undrar över:

Raksöm (nålen i mittenläget med olika stygnlängd och med tvillingnål som alternativ, och så nålen till vänster): Givetvis vet jag vad det är, men eftersom det finns så mycket andra sömmar så när rekommenderas just raksöm?

Trestegs sicksack stretch-söm?

Sicksacksöm (med olika stygnsbredd, längd, och tvillingnål): När passar vad då det finns olika?

Elastisk overlocksöm: Här vet jag inte ens vad overlock är för något.

Sicksacksöm satäng (olika stygnsbredd och längd)

Osynlig fållsöm?

Elastisk söm?

Jag blir hur glad som helst om någon ens orkat läsa allting nu, och ännu mer om jag får något svar. Tack på förhand!

Vh, Freja.
avsl080225 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 10:19   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Vad är det för maskin du har? Vad står det i instruktionsboken? Till min enkla maskin var det med bilder och info om vad för söm man ska använda och när.

Trestegs sicksack används vid sömnad i elastiska material.

Osynlig fållsöm använder du tex när du ska lägga upp kjol/byxor och inte vill att sömmen ska synas på rätsidan av plagget.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 15:35   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

En trestegszickzack ser ut som om varje vanligt zickzackstygn blivit sytt med tre små stygn

En elastisk overlocksöm finns hos overlockmaskiner (en maskin som syr med 3-5 trådar och inte har någon undertråd. Den är snabb att sy med för att den skär traskanten och syr samtidigt och är jättebra för elastiska tyger. På rätsidan uppträder den som en helt vanlig raksöm.

Sedan kan jag inte mer jag heller, har en väldigt simpel maskin
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.