![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Jag försöker sticka en babyvante på vantstickor. Mönstret jag tittat på säger uttryckligen att jag inte ska behöva sticka med motivgarnet runt. Jag kopierar från garnstudios beskrivning:
.... Alla storlekar: När arb mäter 10-11-12 (13-14) cm stickas M.5 över de mittersta 13 m på handen, de övriga m stickas i beigemix - kom ihåg att sticka in de långa trådarna så att fingrarna inte fastnar när vanten tas på – tråden behöver inte dras med hela vägen runt, bara fram och tillbaka över mönster-m .... Nu gör jag inte deras mönster utan ett eget, men det spelar ju mindre roll. Jag fattar inte detta. På första varvet med mönster stickar jag i den avvikande färgen och stickar med grundfärgen. När mönstret är klart stickar jag vidare med grundfärgen och låter mönsterfärgen hänga. När jag då på nästa varv kommer till mönstret så hänger ju mönsterfärgen i andra änden, 13 maskor bort! Hur får jag den till mönstrets början? Jag testade att löst bara dra tillbaka den och sticka in även den tråden i mönstret men det blir inte alls snyggt. Hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Äsch, nu såg jag att det redan fanns en tråd om detta. Men jag undrar ändå hur det blir just i strumpstickefallet eftersom beskrivningen säger som den gör...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
du tar helt enkelt tag i tråden och drar tillbaka den dit mönstret börjar. glöm inte att snurra trådarna så att de hänger ihop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Men hur snurrar man trådarna då, Emelie?
Trär sticketrådarna (grund- och mönsterfärg) på olika sidor om den tillbakadragna tråden i nästa varv? Såg gärna en bild. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag gav upp och drar med både trådarna runt hela nu. Det funkar ju iaf. Att dra tillbaka motivfärgen en bit och försöka få in både den tråden och grundfärgens tråd blev knöligt, fult och ojämnt. Det kan inte vara meningen att man sa göra så.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.