![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Gren på lackbyxor?
byxor i vanligt tyg stryker man ju och sträcker i grenen, men hur gör man med lacktyger och liknande? inget jag har lust att stryka på precis. att bara dra låter inte heller så bra.. ngn som vet?
//Vinter |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
skulle jag gärna också vilja veta. ska snart börja sy mina lackbyxor. så fort jag är klar med alla detaljer på mönstret
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nu har jag missat nåt..... vaddå "stryker man ju och sträcker i grenen"?
/Mia...alltid villig att lära sig nåt nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
när man gör mönster så har jag lärt mig att bakstycket görs lite mindre i grenen än framstycket. sedan så stryker man och sträcker bakstycket för att få den rätta rundningen och så att det passar ihop med framstycket.
hoppas du förstod ![]() //Vinter |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Aha..jag förstår. Det kanske det som är problemet med mina byxor. Jag har alltid skyllt konstigheterna på min stora breda rumpa!
![]() /Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
När jag har sytt i lack så har jag pressat lite lätt på det när jag sytt.
Först tar jag en provtyg-bit. Två till en prick på järnet brukar vara ok. Han en press duk i mellan( gammalt lakan eller dylikt). Pressa lite lätt, lyft och pressa med dina händer. Det verkar som värme(järn), kyla(dina händer) funkar bäst. Men pröva dig fram. Alla matrial är olika. Lycka till Karin |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
riskera inte smälta tyget....
de flesta lacktyger är gjorda på en "stickad" (typ-jersey bas) & är därför stretchiga, vilket gör det där med att stryka/ånga för att forma bara onödigt (& riskfyllt)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
ok.. så det är bara att dra lite, mer eller mindre? tur att jag inte försökte sy ett par i det senaste lacktyget som jag hade, för det var helt ostretchigt.
![]() //Vinter |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.