Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-30, 21:20   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Inköpt en Overlock...

JA äntligen har jag införskaffat en overlock. Det blev en begagnad Huskylock 460ED. Väldigt överkomlogt pris med tanke på att jag ändå får 1 års garanti fastän den är begagnad.
Glad i hågen kör vi hem. Fixar maten och div andra hushållssysslor. Sneglar på köksbordet där den redan finns uppställd. Snart snart ska jag prova den........
Äntligen allt klart hemma o grabben sover o lugnet lägger sig. HMMMM jag har ju inga mönster (Ska på symässan i malmö på lörd och handla) Ahhhh grannen har en liten grabb på 1½ år. JAg lånar ett par joggingbyxor så att jag i alla fall kan sy nåt idag. Har en bit tyg sånt som är till tex jogging dressar. Det räcker!!
Har lite problem med att få ut mönstret. Det är ju bara 20 år sen jag sist kopierade av ett annat klädesplagg. Klar ser bra ut lite att ändra vid linninge men det tar vi sen.
Lägger upp tygresterna å nålar dig mönstret. JA äntligen klippedags... Klipp klipp.
Sen är det framstyckets tur.. Nålar och ska precis börja klippa!!!!! NEJ NEJ NEJ
Jag glömde tyget jag hade var ju inte DUBBELT.
Men andra ord behöver jag 4 delar men då räcker ju inte tyget............
Snacka om att man vill för mycket så man glömmer så enkla saker.... Är för van vid att tyget alltid ligger dubbelt.
Så nu sitter jag här med min fina overlock. Å JA den är ju fin att titta på men det hade varit roligare att kunna sy direkt på den...
Letar i gömmer efter nåt annat tyg jag kan sy i. Hmm hittar ett jultyg med brun botten... Vad kan man göra med det??
Nu ska jag packa ner maskinen igen för det lär inte bli något sytt innan lördag när jag inhandlat div tyger o mönster.
Gubben tittar lite undrande varför jag satt mig vid datorn när maskinen står på bordet. Men jag bara kollar tillbaka.... Orkar inte säga något...
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 21:46   #2
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad

Ja, det gäller att inte låta sig nedslås av livets förtretligheter
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 21:53   #3
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad

Hej
har precis samma problem( tyg finns dock...) Det var 20 år sedan jag sydde på "riktigt" och det som då satt i händerna resulterar numera i fumliga försösk att få till det i alla fall. Har några halvgjorde tröjor. Sådan jag gjorde i parti och minut tidigre nästan bara genom att titta på barnen....
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 23:23   #4
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Hi hi

HA ha jag hittade tyg... Eller rättare sagt en av gubbens gamla tshirt fick sätta livet till.
Tjo vad det går. På en halvtimme har jag klippt ut o sytt ett par små joggingbyxor. Snacka om att det går mycket fortare med en overlock än med den vanliga symaskinen med sk. överlock. Dessutom blir resultatet mycket bättre.
Kan tilläggas att "joggingbyxorna" nog passar bättre som långkalsonger. Men helt ok.

Jippi nu kan jag lugnt gå o lägga mig.
JAG HAR SYTT PÅ MIN NYA MASKIN.

NATTI NATT
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 06:04   #5
LinneaM LinneaM är inte uppkopplad

Grattis till overlocken! Kul att du redan hunnit med att skapa något.

Jag har precis sålt min gamla overlock och införskaffat en "vanlig" symaskin istället.

Overlocken användes massor när mina barn var små, men nu har den stått där i garderoben som ett dåligt samvete i 10 år. Jag har inte plats för två maskiner framme, och en vanlig symaskin är ju onekligen mer allround.

Men när jag skulle sälja overlocken och satte mig att provsy ångrade jag mig nästan. Bara man har tagit fram den och trätt den går det med raketfart att sy. Och bra blir det.

Jag kanske ångrar mig...
LinneaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 06:43   #6
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

vad kul Lena!!

ett tips om man bara har små rester,, jag fick pytte t shirts av Rosse som jag kopierat för de är så söta, jag har dem till flaskor , men mest gör jag doftpåsar av dem...
det år inte åt mera än typ 2 trollhänder tyg...
kul som bara den ( finns i mitt galleri)

trollvink
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 08:02   #7
WiKa WiKa är inte uppkopplad

Grattis Lena!

Frusterande att vilja men inte kunna!

Vilken tur att du hittade en "gamal" t-shirt!

Bäst att du shoppar på dig ordentligt på symässan, så du inte hamnar i samma sits igen.

KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 09:17   #8
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad

Talking Lycka till

Va kul att du äntligen fått tag i en overlock. Köpte själv en för några år sedan. Kan inte vara utan. """ Ska jag skicka lite tyg till dit, så att du har mer?" haahaha. Lycka till. Jenny Håkansson
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:22.