![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Kan man ha för tunt ylle på en vinterkappa?
Jag är sugen på att sy en ny vinterkappa och beställde en provbit av jonics svarta schweiziska arméylle. Den är rätt så bra, filtad på båda sidor och nästan helt vattenavstötande. Problemet är att jag undrar om den kan vara för tunn? Den är cirka 2 mm tjock grovt mätt, någon mikromillimeter tunnare. Jag funderar på att fodra den med shetlandsull (är det dyrt?) och självklart vanligt fodertyg. Kan jag klara mig i vinter med det? Jag har ju varma ylletröjor, men man vill ju att kappan också ska ge lite komfort
![]() Jag har försökt blåsa igenom den genom att sätta den till munnen, och den är väldigt tät. Jag måste pusta och frusta för att få igenom någon luft, och det kommer bara en varm liten strimma på sin höjd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Verkar som det skulle fungera när du beskriver det.
Riktigt kalla dagar får du ta en kofta under ![]() Gissar att du helst vill jobba med naturmaterial. Men sydde jag en kappa till mig skulle jag sätta thinsulate i den istället för shetlandsull. Finns i flera tjocklekar. Mycket lättare att jobba med. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har köpt tyg till en vinterkappa, och jag hittade en otroligt fin babyalpacka på rea som tidigare kostad 450:-/m.
Jag tyckte det verkade tunt,men damen jag köpte det av är skräddare och hon sa att det var till kappor. Fast när jag tittar på det hemma är jag fortfarande tvivlande, men hon sa att hon hade sytt kappor och jackor av det. Jag skall fodra min kappa med ett täckjacksfoder, efter att först ha varit inne på shetlandsull,men jag vet hur jag funkar och vill hellre ha något som är glattare eftersom jag oftast sätter på min kappan i flygande fläng. Ull har en viss tendens att vara sträv och då måste man hänga på sig kappan som en "vuxen" människa... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Åh, naturmaterial eller ej spelar ingen roll, men min tygförsäljare hade sagt att shetlandsull skulle vara väldigt bra, men thinsulate låter ju också lockande efter att ha googlat om det. Det fanns ju till och med för överkomligt pris på www.shelby.fi
![]() Tack för svaren, nu är jag uppmuntrad! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.