![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Behöver tips snabbt! Sömmen blir konstig
Jag ska inviga min overlock nu, en begagnad Huskylock 550D. Vi provsydde i affären i mitten av juni, jag var nöjd och köpte den.
Men nu när jag ska börja sy på en tröja till en kompis så blir sömmen mystisk. Det är som om kniven skär för långt in, så att en del av sömmen går i tomma luften. Det blir ju fortfarande en hållbar och fungerande söm, men det blev ju så fint när hon sydde i affären ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Flytta kniven. Det finns någon form av hjul/ratt för att göra det (beror på modell). Dra kniven längre åt höger, dvs låt mer tyg vara kvar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack, jag ska pröva!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hmm, jag hittade inget som påminde om en ratt för att flytta kniven, men jag prövade att overlocka vanligt linnetyg och då fick jag en perfekt söm. Jag får helt enkelt mixtra med hur jag håller i trikåtyget
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ibland kan det bli sådär när det är fel på trådspänningen. Kolla i intstruktionsboken om det står nåt om hur man ändrar den. Har för mig att Huskylocks har olika inställningar för trikå och vävda tyger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag kom också att tänka på trådspänningen.
Du kanske kan prova med den och se hur det blir, om inget funkar så kan du ju ringa till affärern där du köpte den. Fastän den var begagnad så hjälper dom dig säkert och du kanske t.o.m. får åka in med maskinen så kan dom visa dig lite mer hur den funkar!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag måste flytta kniven mellan olika tygsorter. Men det kanske bara är min modell?! Hoppas att det löser sig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jodå, de på symaskinsaffären är jättesnälla så de skulle säkert kunna hjälpa mig, men jag vill liksom få det här överstökat eftersom tröjan är i åttonde månaden (då jag kom på att jag ville sy den). Det konstiga är ju att det finns en perfekt overlocksöm på nederkanten av tygbiten på bilden, fast den syns lite otydligt. Jag ska nog ta och lusläsa instruktionsboken (som är väldigt grundläggande, tyvärr).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ah, drog åt gripartrådarnas spänning en aning och nu blir det bra sömmar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:40.