Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-05, 10:44   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Sy egna skråband/snedslå/kantband?

Hej!
har sett något forum ang detta men har några frågor:

På sysidan hade någon tipsat en en cylindervariant för att få långa snedresmor. Provade detta och gick inget bra.

Om man klipper snedremsor på snedden så måste man har jätte mycket tyg då för att få långa remsor annars måsta man skarva titt som tätt? ELLER??!

Om någon har tutorial eller skiss eller annat så är jag tacksam för detta.

Vill så gärna göra egna snedslån pga att det blir mycket finare och roligare än de köpta.

Tack//bahia72
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 14:53   #2
engstmia engstmia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 47
Hej Maria!

Cylindervarianten du nämner brukar jag använda mig av och jag tycker det funkar bra. Men skarvarna kommer du ju aldrig ifrån - bredden på tyget anger ju liksom gränserna för hur långa remsor du kan göra.

Vad är det du tycker inte är så bra med cylindertekniken? Jag menar inte det här som nån förolämpning, men om det är så att du kanske inte har tolkat instruktionen helt korrekt, så kanske du behöver justera ditt utförande lite?
engstmia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 21:08   #3
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Tack för ditt svar. Känner mig aldrig förolämpad när jag söker svar Vill alltid lära mig nytt och mera...

Jag tyckte det var svårt att få linjerna ihop vid cylindervarianten + det svårast att spara en bit nederst och underst, förstod nog inte hur man börjad sy den och sluta den. Kanske du kan visa med några bilder eller skiss, det vore ju toppen Vill så gärna kunna den metoden för man verkar få ut mera av den än att bar klippa på snedden.

Annars får man väl köpa secondhand gardiner/påslakan mm och klippa på snedden på dem

Undrar om man MÅSTE klippa på snedden om man ska kantbanda en klänning t.ex? Hur stor skillnad gör det egentligen??

ha en bra kväll och hoppas på svar från dig igen!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 01:07   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man "måste" klippa på snedden om man vill forma den runt kurvor. Om man ska kanta någonting som är alldeles rakt, som t.ex. runt en rektangel som grytlapp, kvilt eller liknande kan man klippa trådrakt. Men om man ska kanta någonting annat som har lite kurvor eller mycket kurvor så "måste" man ha på snedden annars blir det fladdrigt o vågigt. Du kan ju testa själv, och försöka "kurva" på en trådrak slå (eh, inte snedslå? Rakslå? ) och se hur det går.. Vissa tyger funkar kanske att kanta på väldigt väldigt grunda kurvor, som t.ex. nederkant på klänning eller nåt.

Annan lösning beroende på vad man ska göra, är att klippa ut infodring/foder istället. Men då syns det förstås inte på rätan.

Jag använder alltid köpta snedslå..... Ok, har hänt att jag gjort eget, men då är det ofta i små mängder pga dockkläder...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 07:12   #5
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Hej igen!
tack för ditt svar.
Undrar bara om inte man kan säga att nedtill på klänningen är rakt Får väl prova helt enkelt....

Fråga: vilken storlek på skärmatta använder du? Sedan kan man väl anväda rutmönstret på skärmattan för en lättare skärning då eller? Hur många lager tyg kan man skära igenom samtidigt med rullkniv?!

mvh bahia72
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons