Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-09, 15:16   #1
klura klura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 24
Hur är denna tröja stickad?

I programmet Gó Kväll den 6/11 hade Anna-Karin Ferm på sig denna tröja. Gillade stilen och undrar hur den är stickad?
Ser ut att vara rätt grovt stickad.
Hjälp mig gärna att hitta ett mönster till en liknande så blir jag glad
Bifogade bilder
 
klura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 17:49   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag har inte sett programmet utan bara den här bilden.

Det verkar som den är rätstickad (alltså man använder vanliga räta maskor även när man stickar från avigsidan).
Den ser också ut som att den har isydda ärmar.

Här är en länk till en modell jag har använt flera gånger. Eftersom det ser ut att vara en resårkant i halsringningen och även på ärmsluten så antar jag att det är det även längst ner på tröjan. Då gör du en sån början istället för den som finns på beskrivningen.

*************
Nu har jag kikat på sändningen. Hennes tröja är längre än den i beskrivningen och mycket riktigt rak resårkant längst ner.

Den är stickad av melerat garn, det är jag säker på. Men hur det har blivit den stora cerisa "blaffan" mitt på vet jag inte. Det kan vara en slump eller en medveten effekt.

Senast redigerad av Cessi den 2009-11-09 klockan 18:12.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 08:07   #3
klura klura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 24
Tackar för snabbt svar med länk och allt
Din modell var jättesnygg.
Den där blaffan i mitten förstod jag inte heller hur den hamnat där.
Om man nu använder melerat garn, är det ju snyggare om hela tröjan blir melerad.
klura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 09:14   #4
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Såg programmet och tänkte då att tröjan är nog stickad på rundsticka, för jag stickade en tröja till mitt ena barnbarn med fler färgat garn, just med rundsticka o då blev den oxå med en sån stor del mitt fram som liknar din bild. Tror den är rätstickad, jag stickade slätstickning.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 10:25   #5
klura klura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 24
Tänker jag rätt nu tro..
De rosa/lila nyanserna har hamnat på samma ställe vid varje varv alltså?
Och det pga att den är stickad på rundsticka?
Personligen tycker jag slätstickat är snyggast, men gillade strukturen på denna.
Själv kanske jag inte passar i så här färgglatt men de tycker jag Anna-Karin gör.
klura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 10:38   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Att färger hamnar i sjok/pölar har att göra med hur mycket garn som går åt på ett varv och hur det förhåller sig till hur långa sträckor som garnet är färgat i vilka färger.

Jag tänker på t ex regnbågsgarn som man brukar använda för att sticka småbarnsmössor i bomull. Beroende på storlek så ger samma garn antingen pöligt eller spräckligt resultat, och då har jag för mig att det bara skiljer 7 maskor mellan två storlekar.

Anna-Karins tröja är inte stickad på rundsticka. Det ser du när hennes sida visas. Det är en linje med abrupt färgbyte i sidan. Alltså är det två stycken som sammanfogats.

Att sticka rätstickat på runt stycke är ingen hit. Då måste man ju sticka vartannat varv avigt för att det ska få rätt effekt. Det är då en vinst att sticka fram-och-tillbaka-stycken rätt.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 10:46   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
http://cessistickar.blogspot.com/200...s-no-more.html
http://cessistickar.blogspot.com/200...pstrjorna.html

Här är två versioner av en röd tröja. Det är alltså samma garn som återanvänts. De skiljer sig åt i antalet maskor per varv och då blir de mörkare fälten på magen annorlunda.

På "is-no-more" ser du hur randningen blir annorlunda när jag slutat göra rundstickade varv och istället gör korta varv fram och tillbaka ovanför ärmhålet. Och se även ärmarna på den färdiga tröjan.

Det är hart när omöjligt att beräkna utan det får bli som det blir.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 17:56   #8
klura klura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 24
Tack för utförlig förklaring.
Trevlig blogg du har
klura är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons