Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-11, 18:51   #1
Pappiliott Pappiliott är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 40
Arrow Mönsterpapper?

[SIZE=1][COLOR=darkred]Hej!
På min sy-slöjd så om vi har bestämt oss, att tex. göra en gycklar mössa, så finns det mönster på papper. Papperet är ju stort så att mönstret ska få plats. Jag undrar vart man kan köpa sånt papper?

Och så sånt papper man har på för att rita av mönstret med på! Vill gärna veta vart man köper sånt. (:

Tacksam för svar![/COLOR][/SIZE]
Pappiliott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-11, 19:19   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Mönsterpapper finns i pappershandeln, tygaffärer,panduro och hos slöjddetaljer./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-12, 22:21   #3
Pappiliott Pappiliott är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 40
Okej tack!
Pappiliott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 16:40   #4
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
Nej, nej köp inte dyrt mösntepapper!!! För mig finns nedast två alternativ:
1. det tunna papper som man packar in glas och sådant i i affärer, du vet vitt och prassligt papper men en glansig och en "ruff" yta. De finns visserligen bara i ark (typ 1m x 60 cm eller nåt sånt) men det har aldrig aldrig varit något problem för mig. OCH DE ÄR HELT GRATIS!! Nästa gång du handla r typ en kruka eller någ så tar du med dig några stycken extra som du rullar ihop fint och inte paketerar in i. Den andra varianten av dessa papper (bruna) går också men det blir svårare att rita av mönster och de går lättare sönder.
2. för mönster du vet att du tycker om och som du vill använda ofta: plast. Jag brukar använda genomskinlig byggplast men andra varianter går säkert också (ibland kan man använda uppklippta plastpåsar av den styvar lite dyrare varianten om det är små mönster det är fråga om). Plastmönster tål hur mycekt som helst!! Och det går superlätt att rulla ihop (bra förvaring!) och tål att nålas fast på tyg avsevärt många fler gånger än tunt mönsterpapper.
Nu kommer säkert någon vän av ordningen undra hur jag för över markeringar på mönster som är gjorda i plast och här kommer den eleganta lösningen. Min mormors kaksporre från typ 1950 gör snabbt superfina och jämna hål i plasten där jag ex vill markera en inskärning (ha mjukt underlag när du kör så blir hålen stora och bra). Lite potatismjöl eller krita (mal skolkrita ex) som packats in i två lager tunt tyg, typ skir bomullsgardin/nästan gasväv duttas/pudras över plasten och vips så har du markeringar!! Lyft försiktigt av plasten och fyll i med skräddarkrita! Tadaaa!!
Det extra fina i kråksången är att om du har ett ljust tyg som inte fungerar med krita på så köper du ett billigt set med färgade skolkritor och mal en färg som kommer att synas på det tyg du jobbar med.
Lycka till
Lova
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-18, 16:47   #5
Pappiliott Pappiliott är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 40
Erhm... Mycket som jag inte fattade där.. xP..
Jag förstog tex inte det där med mönster papperet.. Och specielt inte det där med nålsakerna..
Pappiliott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 10:49   #6
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
Jag förstår inte rikigt vad det ä du inte förstår men jag ska försöka förklara mig. Med nålandet så menar jag att när du lägger ut mönstret (pappret) på tyget för att rita av det så nålar du fast pappersmönstret i tyget. Nålarna gör då hål i pappret och efter att ha använt ett favoritmönster ett antal gånger så kan det börja gå sönder och du måste rita av det igen på nytt papper, vilket jag tycker är onödigt mycket jobb. Om man istället ritar mönster på tunn plast så tål det att nålas fast flera gånger på ett tyg samt att det är lättare att lägga undan och spara än pappersmönster. Det andra jag menade är at inte köpa dyrt mönsterpapper i en affär, det finns så mycket annat att lägga pengarna på. Använd istället andra typer av papper. Möjligtvis kan jag tycka att man kan köpa kalkeringspapper för att föra över mönster från mösterark (ex från sytidningars mönsterark) som man inte vill klippa sönder.
Hoppas att detta hjälper, men om det är något du fortfarade undrar över så hör av dig så ska jag försöka förklara mig igen!
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 11:23   #7
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Super Lova!! Vilken kanonidé med "duttbulle" (åhhh vilket bra ord) med krita/mjöl i. Måste nästan hem direkt och testa. Typiskt att man måste sitta på jobbet 4-5 timmar till.

F.ö. det där med att nåla fast mönstret på tyget, hur sjutton gör man det snyggt?
Har testat flera olika metoder för att nåla dit vettigt men antingen flyttar sig tyget eller så blir det ett eller flera små veck när man satt nålen.
Gav upp det där med att nåla utan lägger numera ut tyget på golvet, lägger på mönstret och placerar ut massor med små värmeljuslyktor (tunga men små) längs mönstrets kanter. Har sett att det finns små mönstertyngder att köpa men dom är ju lite pilligare att lyfta upp istället för ljusstakarna.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 13:50   #8
CamillaTernegren CamillaTernegren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 49
Det är dyrt att köpa mönsterpapper i de små förpackningar som finns i t.ex. bokhandeln.
Själv har jag köpt stora rullar (jag vet inte hur mycket det är på dem, men de är så där 10-12 centimeter i diameter och papperet är ju tunt så det är åtskilliga meter). Jag har köpt sådana rullar två gånger i mitt liv och vid de tillfällena köpte jag via skolor som jag och en bekant gick på då.
Nog finns det väl sådana rullar i syslöjden och andra sykurser nu också? Då borde de ju kunna köpas av privatpersoner också. Någon som vet mer?
CamillaTernegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 14:28   #9
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
att fösiktigt tejpa fast möster med frystejp som lossnar lätt funkar också. Vet inte var man skulle köpa rullar med papper.
Men prova gärna plasten och duttbullen!! Det är lite teknik med att få den tillräckligt genomspläppligt (tilräckligt tunt tyg) men så att den inte släpper ut allt för mycket. Och duttbullen måste hållas torr när man förvarar den, blir en fuktig så funkar det inte och då sätts den igen och man måste göra en ny. nu när jag tänker på det så borde det ju gå att ta en sån där fuktabsorberande kudde som ligger i väskor eller skor ibland när man köper den och lägga den tillsammans med duttbullen? Eller kanske till och med ha den innuti duttbullen?!
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 14:42   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Det är dom rullarna slöjddetaljer har/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 18:36   #11
Frideborg Frideborg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 60
Bakplåtspapper...

... kanske inte så billigt men till barnkläder tycker jag att det är bra.Det skrynklar sig inte som vanligt mönsterpapper och lätt att hantera. Har köpt mönsterpapper på rulle men tycker att det bara funkar en eller två gånger. Dessutom är rullen lite otymplig.
Mönster av bakplåtspapper går att använda flera gånger.
Räcker inte storleken så tejpar jag ihop dem.
Jag brukar köpa på torgmarknaden i storpack.
Tina
Frideborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-19, 19:11   #12
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Jag brukar använda pappersduk på rulle. Ibland kan man få tag på någon udda färg till extrapris. Fann även i mina gömmor papperslakan som var moderna på 60-70 talet.
När barnen var små kunde man hos lokaltidningen köpa papper på stora rullar att rita på , och det var mycket bara till mönsterpapper.Vet imte om det finns i dag.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 07:20   #13
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
Instämmer med tidigare två talare, alla typer av papepr går att använda. Fryspapper låter bra, kanske ska prova. JAg har tom använt tidningspapper till ett korsettmönster. Funkar bra om man försiktigt pillar bort häftklammerna och får ut pappren som hela mittuppslag. Dock måste man vara försiktig eftersom trycksvärtan kan kladda.
Papper på rulle att rita på och/eller pappersduk låter också bra.
En annan variant jag har använt är att köpa sådana där stora vita ritblock, ni vet såna som brukar stå i konferensrum och så? De är inte speciellt dyra och papprena är helt ok, stora och bra och tunna och vita så man ser lätt mönstret man ska rita av genom pappret!
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 11:56   #14
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Det finns mönster"papper" på typ 30 metersrullar som känns ungefär som vliseline (fast utan klister då). Det är mycket bättre än vanligt mönsterpapper för det skrynklar inte och går inte sönder när man nålar i det.

Kanske var det nån som redan tipsat om detta i tråden? Jag slarvade lite när jag läste...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-24, 14:49   #15
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Många tips...

Kul med så många idéer, pappersdukar var ju en bra idé, men de är ju ganska ogenomskinliga, svårt att kalkera av en grund för bearbetning, jag har köpt stooora rullar hos Bergman och Johansson, det tycker jag är bäst hittills.

Senast redigerad av Ida_B den 2005-04-24 klockan 14:57.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons