Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-11, 20:43   #1
elva elva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 12
Testtyg och fodertyg

Hejsan alla.

Riktigt längesen jag var här nu.

Tänkte fråga några nybörjarfrågor.

1. Jag vet att designers ibland(alltid??) använder nån sorts tyg för att testa/drapera direkt på docka för att sedan klippa ut mönster. Vad är det för tyg de använder?

2.vad är det för speciellt med fodertyg? Alltså går de inte att ha till annat än foder?

3. Baaah...har suttit i en halvtimma och försökt komma på vad jag mer skulle fråga. Antar att jag börjar bli gammal på riktigt nu. Jaja jag kommer väl på det, så får jag återkomma. :P

//daniel.

PS. Ha, inser att detta inlägg skulle passa bättre i tygforumet nu när jag glömde bort min tredje fråga
elva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 09:12   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Fråga 1.
Det kalals för att man gör en toile om man provar ett mönster man först kosntruerat på papper alternativt att man draperar om man gör det på frihand. Ett lämpligt tyg för detta är oblekt lakansväv, det är billigt. Men om man skall göra det färdiga plagget i något slinkigt eller fladdrigt tyg gör man med fördel toilen i ett liknande tyg.

Fråga 2.
Fodertyg är oftast tunnare , ibland kan det vara kviltat för värme till tex kappor. Man kan naturligtvis använda fodertyg till anant än foder men eftersom det ofta är sladdrit alternativt gjort av syntettyger så kan det se lite "billigt" ut...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 09:31   #3
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
1: Jag har inte draperat så mycket. Men det beror lite på vad du ska sy för plagg. Ska du sy i trikå måste du nog drappera i trikå. Och ska du göra mönster till ett riktigt sladdrigt tyg måste du nog använda dej av ett sladdrigt tyg. Man draperar ju för att man ser direkt hur plagget blir och då bör tyget man använder bör vara liknande också.

2: Vet inte vad jag ska säga på denna frågan? Finns olika foder...snyggare och fulare.
DEt vanligaste "fulfodret" är ganska tunnt sladdrigt och elektriskt så det är itne så snyggt och inte så jättehållbart helelr gissar jag.

3: japp du börjar nog bli gammal
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons