Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-10, 20:48   #1
arwid arwid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 12
köpa billig ny alternativt begagnad symaskin

Har för avsikt att köpa en symaskin för att fålla upp jeans och laga lite kläder, det är ca 20 år sedan jag senast sydde och har inte för avsikt att köpa något nytt och dyrt då jag ej kommer sy frekvent utan jag är inne på en ny billig alternativt en begagnad maskin för dessa saker.

Att köpa en ny billig maskin är om jag förstår det rätt knappast värt det då det mest är låg kvalitet på dessa maskiner som kan bli svårt att laga pga brist på reservdelar samt att de tenderar att gå sönder lätt.

Då är förmodligen en begagnad vettigast för mig men vad ska man i så fall köpa, jag är inte beredd att lägga upp flera tusen kr på en maskin utan möjligen kan jag sträcka mig upp kring 1000 kr för en begagnad maskin.

Var inne på en husqvarna 2000 som ofta säljs relativt billigt på blocket och tradera men efter att ha läst lite trådar här så verkar de gå sönder ganska lätt pga att plasten åldras och att de då blir dyra att laga.

Så vad rekommenderar ni mig att köpa?
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 21:35   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köpa symaskin privat är lite som att köpa grisen i säcken.
Att köpa i butik tror att det är svårt att få någon till det priset. Maskinerna ska vara servade och genongångna. En servis brukar kostar runt 700 kr.
Jag rekommenderar dig att lägga till minst en tusenlapp till. Ska du fålla jeans och sånt behöver du en stark maskin.

Skiten dom säljer för runt en tusenlapp i varuhusen går knappast att sy på. Går det att sy på den i börja så lägger den av snabbt och att få någon hjälp hos sydoktorn kan du glömma, dom vill inte en ta i eländet med tång.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 21:49   #3
arwid arwid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 12
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Köpa symaskin privat är lite som att köpa grisen i säcken.
Att köpa i butik tror att det är svårt att få någon till det priset. Maskinerna ska vara servade och genongångna. En servis brukar kostar runt 700 kr.
Jag rekommenderar dig att lägga till minst en tusenlapp till. Ska du fålla jeans och sånt behöver du en stark maskin.

Skiten dom säljer för runt en tusenlapp i varuhusen går knappast att sy på. Går det att sy på den i börja så lägger den av snabbt och att få någon hjälp hos sydoktorn kan du glömma, dom vill inte en ta i eländet med tång.
Jag är medveten om att köpa en ny maskin för ca 1000 kr knappast är värt det då de lär gå sönder snabbt så en sådan har jag redan avskrivit men å andra sidan är jag inte beredd att lägga upp x antal tusen kr för en symaskin jag kommer använda 2-5 gånger om året om ens det när jag fållar upp jeans och/eller lagar dem alternativt något annat.

Så en begagnad känns vettigast för mig men då är det som du säger lite som att köpa grisen i säcken men om jag ska köpa en begagnad vad ska jag i så fall satsa på för märke och modell. De enda symaskinerna jag har hört talas om är husqvarna så jag är inte alls insatt i vad för tillverkare och maskiner som är bra och vilka som är dåliga.
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 22:29   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Bra märken på moderna maskiner är janome, Brother, Bernina. Gamla maskiner är Singer och Husqvarna bra.

Köper du en bra symaskin så kanske du tycker att det är roligt att sy, och börjar sy lite gardiner, kuddar och sånt.
Att sy på en dålig symaskin är inte kul, men har man en riktigt bra så är det kul att sy.

Syr du så lite så kanske det det är kanske bättre att du går till skräddaren och lämnar in det som ska sys.

Även om inte syr på maskinen behöver den servis minst vart 3-5 år. Sedan kostar det att köpa in tråd i passande färg till det du ska sy.

Vill du sy eller är det ett nödvändigt ont?

Vill du sy så skaffa dig en riktig bra symaskin. Då rekommenderar jag dig att satsa lite mer pengar. Vare sig du köper nytt eller begagnat.

Köper du en oservad maskin privat, så är det stor åker du på en servis ganska snabbt och att det är delar i maskinen som behöver bytas ut och kan blir dyrt. Bättre att lägga dom pengarn på en gång och köpa en maskin som är servad från en butik som ger garanti på maskinen. Eller köpa en ny maskin i butik. Ofta kan man hitta demomaskiner till nedsatt pris.

Jag gjord ett inlägg om symaskinspriser som jag räknade om i alkohol.

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26866

Senast redigerad av bila den 2012-08-10 klockan 23:09.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 23:32   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Du kan köpa en gammal begagnad symaskin hos en återförsäljare
för runt 1000 kr. I alla fall i Norrbotten kan du göra det.
Du får garanti. Att frakta till Sthlm t ex kostar 200-250 kr.

Min första begagnade maskin kostade då 250 kr, idag kring 1000kr.

De gamla symaskinsmärkena som är genomgående bra är;
Bernina, Pfaff, Singer och Husqvarna (ej 2000 modell) är bra
märkena.

Lycka till! Berätta gärna hur det går och vad det blev.
Hör av dig om du vill ha tips på ÅF.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-11, 06:31   #6
arwid arwid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 12
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Bra märken på moderna maskiner är janome, Brother, Bernina. Gamla maskiner är Singer och Husqvarna bra.

Köper du en bra symaskin så kanske du tycker att det är roligt att sy, och börjar sy lite gardiner, kuddar och sånt.
Att sy på en dålig symaskin är inte kul, men har man en riktigt bra så är det kul att sy.

Syr du så lite så kanske det det är kanske bättre att du går till skräddaren och lämnar in det som ska sys.

Även om inte syr på maskinen behöver den servis minst vart 3-5 år. Sedan kostar det att köpa in tråd i passande färg till det du ska sy.

Vill du sy eller är det ett nödvändigt ont?

Vill du sy så skaffa dig en riktig bra symaskin. Då rekommenderar jag dig att satsa lite mer pengar. Vare sig du köper nytt eller begagnat.

Köper du en oservad maskin privat, så är det stor åker du på en servis ganska snabbt och att det är delar i maskinen som behöver bytas ut och kan blir dyrt. Bättre att lägga dom pengarn på en gång och köpa en maskin som är servad från en butik som ger garanti på maskinen. Eller köpa en ny maskin i butik. Ofta kan man hitta demomaskiner till nedsatt pris.

Jag gjord ett inlägg om symaskinspriser som jag räknade om i alkohol.

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26866
Det är mest ett nödvändigt ont om du frågar mig men vem vet jag kanske blir mer pysslig om jag väl börjar sy har inte sytt på drygt 20 år och har förträngt hur vida det var kul eller ej

Att låta en skräddare sy in byxor m.m är givetvis ett alternativ fast sist jag frågade affären där jag köpte lite byxor så ville de har 150 kr för att fålla ett par jeans så rent logiskt så bör man tjäna in maskinen på ett par års sikt. Speciellt om man ger sig på att laga byxor m.m vilket jag inte har något emot att göra så länge det ser helt ok ut, brukar göra det idag fast då får man sy för hand vilket känns lite segt om man ska sy större grejer och det blir inte direkt vackert alla gånger

Jag antar att det är som med verktyg det fungerar hjälpligt med en lågprisprodukt men ska man har bra resultat och som håller på sikt så måste man köpa en dyrare produkt gärna i det dyrare segmentet. Fast som jag skrev så är frågan om det är värt det med tanke på att jag knappast lär sy mer än några gånger per år.

Att titta på en begagnad maskin hos olika affärer som säljer maskiner är givetvis ett alternativ, kanske är lönt att göra så ändå med tanke på att de är servade och genomgångna.

Som jag förstått det så måste man ha en starkare maskin om man ska sy jeans vilket jag främst kommer göra så vad ska man i så fall välja för modell som klarar detta? Efter att ha tittat lite på andra forum så verkar folk rekommendera t.ex. Janome Easy Jeans om man ska köpa en ny även om en sådan är utanför min budget och är överkurs för mina behov, vad finns det för begagnade som är ungefär lika starka och som tål tjockare tyg?


Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Du kan köpa en gammal begagnad symaskin hos en återförsäljare
för runt 1000 kr. I alla fall i Norrbotten kan du göra det.
Du får garanti. Att frakta till Sthlm t ex kostar 200-250 kr.

Min första begagnade maskin kostade då 250 kr, idag kring 1000kr.

De gamla symaskinsmärkena som är genomgående bra är;
Bernina, Pfaff, Singer och Husqvarna (ej 2000 modell) är bra
märkena.

Lycka till! Berätta gärna hur det går och vad det blev.
Hör av dig om du vill ha tips på ÅF.
Du får gärna lägga upp vilka försäljare som tillhandahåller begagnade maskiner uppe i norrbotten och luleåområdet, får man en begagnad för 1000 kr så är det helt ok för mig förutsatt att den är genomgången.

Så husqvarna 2000 är alltså inte att rekommendera då kan jag avskriva dem från listan över begagnade maskiner, antar att det beror på att de har en del plastdetaljer som lätt går sönder nu när de blivit spröda.


Vill återigen poängtera att jag är helt novis när det gäller symaskiner och sömnad över huvud taget så ni får tåla att jag kommer med många väldigt grundläggande frågor, har inte satt mig in i terminologin inom detta område.

Senast redigerad av arwid den 2012-08-11 klockan 06:46.
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 04:51   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men det behövs påpekas om du köper en beg HQ2000 från en säljare med garanti är det helt ok du kan också fråga på förhand, är den servad och "kammen" är utbytt.

Köpa beg från handlare med garanti o dyl är det bästa man kan göra om man vill ha billig symaskin som är bra.

Provsy alltid, alltid, alltid oavsett vad du köper.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 08:17   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ursäkta, men jag tycker mig en hat kärlek till sömnad. Ena sidan vill sy, den andra är livrädd för ta i symaskinen.
Har du ingen sykunnig vän som kan ge dig några sylektioner, så att du kan känna efter vad du står, om du tycker att det är roligt att sy eller inte.

Det skulle hjälpa dig i valet av symaskin. Är sömnad något för dig, så satsa på en bättre maskin.

Längtan efter en symaskin är kanske en vägen till ett nytt intresse.

Syslöjden i skolan är skrämt många.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 09:14   #9
arwid arwid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 12
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Men det behövs påpekas om du köper en beg HQ2000 från en säljare med garanti är det helt ok du kan också fråga på förhand, är den servad och "kammen" är utbytt.

Köpa beg från handlare med garanti o dyl är det bästa man kan göra om man vill ha billig symaskin som är bra.

Provsy alltid, alltid, alltid oavsett vad du köper.
Jag har väl avskrivit husqvarna 2000 efter att ha läst på olika forum och här då det verkar vara en modell som tenderar att gå sönder samt att det kan kosta en del att få den användbar igen. Då är det lika bra att köpa någon modell som är känd för att vara mer hållbar med mindre risk att gå sönder direkt.

Att provsy är givetvis en god ide fast köper man något begagnat via nätet så är det av förklarliga skäl ej möjligt och ärligt talat så säger nog en provsömnad inte mig så mycket då jag är helt novis inom detta område.


Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Ursäkta, men jag tycker mig en hat kärlek till sömnad. Ena sidan vill sy, den andra är livrädd för ta i symaskinen.
Har du ingen sykunnig vän som kan ge dig några sylektioner, så att du kan känna efter vad du står, om du tycker att det är roligt att sy eller inte.

Det skulle hjälpa dig i valet av symaskin. Är sömnad något för dig, så satsa på en bättre maskin.

Längtan efter en symaskin är kanske en vägen till ett nytt intresse.

Syslöjden i skolan är skrämt många.
Jag tror det blir kul att prova att sy och jag är inte rädd för det även om jag inte gjort det på en evighet om inte annat så kan man lära sig grunderna så man kan fålla byxor m.m vilket är mitt primära syfte med detta köp. Skulle det visa sig att man tycker det är roligt och vill fortsätta sy så kan man givetvis utveckla detta eventuella intresse.

Jag förstår ditt resonemang kring hurvida man ska satsa på en bättre maskin direkt eller en med mer grundläggande funktioner, det är väl den stora frågan för mig hur man ska göra. Det viktigaste som jag ser det är nog att maskinen klarar av att fålla jeans, dvs en tillräckligt stark maskin, annars är det i mina ögon ett onödigt köp.

Samtidigt känns det onödigt att lägga upp x antal tusen kr för något som mer stor sannolikhet inte kommer användas mer än några gånger om året, skulle det visa sig att man tycker det är kul så får man längre fram köpa en till som bättre uppfyller eventuella behov.

Jag har inte tillgång till någon som kan lära mig grunderna så det blir till att lära sig själv men det är väl bara att kolla på nätet där finns det säkert mycket matnyttigt både i form av hemsidor och klipp på t.ex. youtube. Man kanske skulle undersöka om det finns någon kurs på typ abf inom detta område men jag har en känsla av att jag skulle bli ganska ensam som kille på en sådan kurs vilket iofs inte är något jag bryr mig om
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 11:18   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Var i vårt avlånga land finns du? Kanske finns det någon som kan hjälpa dig som bor i inte så långt ifrån dig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 16:45   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Har varit bortrest så jag har inte hunnit hjälpa dig förr, du
får dessa återförsäljaruppgifter till att börja med.

Är det en Bernina du köper av en Bernina ÅF ska de vara ok.
Du har ju garanti på maskinen.
Om det är i närheten av vart jag bor kan jag försöka provsy
till dig. Jag kan säga om maskinen syr bra eller dåligt. Hur
vida framtiden kommer att te sig för maskinen kan jag inte
svara på. Där måste du lita på säljaren.

A Symaskinsservice Nord
Exklusiv BERNINA 830 Återförsäljare
Linvägen 15
SE-954 32 Gammelstad / Luleå / Boden
Telefon: 0920-25 70 21
info@elmaskinservice.se
www.elmaskinservice.se

B Syma Textil AB
Storgatan 74
SE-941 32 Piteå
Telefon: 0911-149 50
Fax: 0911-14962
info@symatextil.com
www.symatextil.com

C Textilhuset
Storgatan 9
SE-93331 Arvidsjaur
Telefon: 0960-133 64
msjolund2001@yahoo.se

D Tygklippet
Kyrkállen 12A
SE-96232 Gällivare
Telefon: 0970-15795

E Gardin & Pynt i Pajala
Teknikvägen 1A
SE-984 31 Pajala
Telefon: 0978-710 96

F Tyg & Stuvshoppen
Vänortsgatan 6
SE-98132 Kiruna
Telefon: 0980-163 80

G Gits Smycken och Symaskiner
Skolgatan 10
SE-89133 Örnsköldsvik
Telefon: 0660-139 50
gitssmycken@live.se

H F:a Christer Forsgren
Gärsholm 226
SE-870 52 Nyland/Kramfors/Sollefteå
Telefon: +46 (0)612 22 191
Fax: +46 (0)612 22 191
christerforsgren@telia.com

I Coop Kjøkken & Hjem
Avd. 1670, Domus Senter
Fridtjof Nansensgt. 7
NO-8607 Mo i Rana
Telefon: +47 75 13 97 88
gerd.halle@helgeland.coop.no

J Symaskinsshoppen
Storgatan 20
SE-871 31 Härnösand
Telefon: 0611-240 09
Fax: 070-611 41 70
symaskinsshoppen@telia.com
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 07:27   #12
arwid arwid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 12
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Var i vårt avlånga land finns du? Kanske finns det någon som kan hjälpa dig som bor i inte så långt ifrån dig.
Jag bor uppe i norra delen av landet, tror säkert jag lär mig sy helt obildbar är jag förhoppningsvis inte så den biten bör lösa sig

Det som är frågan nu är snarare vad för maskin / modell man ska rikta in sig på som kan fålla jeans så man vet vad man ska titta efter.

Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Har varit bortrest så jag har inte hunnit hjälpa dig förr, du
får dessa återförsäljaruppgifter till att börja med.
Tack för uppgifterna ska besöka och förmodligen ringa / mejla några av dem för att höra vad de har inne samt vad de rekommenderar.

Har du eller några andra tips på lämpliga maskiner så får ni gärna tipsa om det här i tråden då det alltid är bra att få tips från andra än återförsäljarna, de tenderar som bekant att försöka kränga sina maskiner så de är inte alltid objektiva i sina åsikter.
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 11:55   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det var inte på grund av okunskap jag förslog att du skulle försöka få några sylektioner, utan mer för att få känna efter hur är att sy. Om det är kul att sy eller om det är något nödvändigt ont. Tycker du att det är kul ska satsa lite mer på en bättre maskin. Annars räcker det med en gammal enkel.

Det skulle underlätta valet av symaskin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 16:48   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sylektioner är alltid bra att ha även om man redan kan lite. Många saker kan man få lära sig som inte riktigt står någonstans... T.ex. det här med att man inte ska veva på handhjulet bakåt alls, för då brister övertråden. Det står inte tillräckligt ofta om det och nybörjare blir frustrerade över symaskinen vars övertråd brister. Såna små saker alltså. Och som Bila säger, det är bra att få prova på.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 19:42   #15
arwid arwid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 12
Var förbi en butik som säljer symaskiner idag (ingen av de som länkades till i tidigare inlägg dock) och som befarat så ville han kränga en maskin för 6 000 - 15 000 kr istället för att föreslå något vettigt begagnat, alltså inte direkt förvånande utan precis som jag befarat.

Fick inte direkt något vettigt svar heller angående vad man ska satsa på om man ska köpa en begagnad mer än att man ska välja en med under- och övermatning men någon modell rekommenderade han ej. Han hade iofs några husqvarna 2000 inne som var genomgångna varav en gick på ca 1500 kr men han tyckte väl som folk här att det inte var något att satsa på direkt.

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det var inte på grund av okunskap jag förslog att du skulle försöka få några sylektioner, utan mer för att få känna efter hur är att sy. Om det är kul att sy eller om det är något nödvändigt ont. Tycker du att det är kul ska satsa lite mer på en bättre maskin. Annars räcker det med en gammal enkel.

Det skulle underlätta valet av symaskin.
Ja det är iofs en god ide att få prova sy så man vet om det är något man kan tänka sig att fortsätta med utöver bara att fålla lite byxor innan man bestämmer sig för om man ska köpa en enklare eller en mer avancerad alternativt ny maskin.

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Sylektioner är alltid bra att ha även om man redan kan lite. Många saker kan man få lära sig som inte riktigt står någonstans... T.ex. det här med att man inte ska veva på handhjulet bakåt alls, för då brister övertråden. Det står inte tillräckligt ofta om det och nybörjare blir frustrerade över symaskinen vars övertråd brister. Såna små saker alltså. Och som Bila säger, det är bra att få prova på.
Ja det är säkert mycket mer lärorikt att ha en egen lärare som visar lite tips och tricks som inte finns att läsa på någon hemsida, det kanske slutar med att jag dränker er med mängder av väldigt basala frågor när jag väl skaffar en maskin

Fast återigen nu är det primära att få råd om vad man ska köpa om man ska köpa en begagnad eller möjligen en ny symaskin.
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons