Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-14, 08:20   #1
baramillan baramillan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 2
Bernette. 234 overlock

Har sytt en del med vanlig maskin innan och skulle nu vilja köpa en overlock maskin. Hittat en begangnad Bernette. 234 overlock, vet ingeting om denna maskin. Det är en äldre maskin iaf.

Är de evttigt att köpa en begangnad äldre maskin eller ska jag köpa en ny? Nån som har erfarenhet av modellen?

/ Baramillan
baramillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 13:55   #2
enra enra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 18
Jag har ingen egen erfarenhet av denna maskin men kan ge dig följande råd som hjälp. Du kan alltid köpa en begagnad OL maskin och det finns många bra OL maskiner på Blocket till ett bra pris. Men det du skall fråga dig först är vad du skall ha den till. Skall du sy i vävda tyger eller elastiska, och hur mycket beräknar du att använda den. Äldre OL maskiner har inte alltid differential matning vilket du behöver om du skall sy i elastiska tyger. Så det beror på vad du vill sy och och vad du är villig att betala. Titta runt på blocket googla sedan på resp maskin så kan du få både prisbild och egenskaper. Eller också går du in på Sysidans recensioner och läser vad andra tycker om den maskin som du finner intressant.
enra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 14:41   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Kommer du att få utbildning på maskinen. En del overlockar kan vara ganska så krångliga att trä och ställa in. Hur mycket kostar den? Bernette är inte en Bernina utan ett budget maskin.

Sedan har du plats för en overlock. Du behöver ha både en symaskin och overlock framme samtidigt och sy klara, så att du kan växla mellan maskinerna och sy det dom är bäst på. Overlockmaskiner klarar bara i stort sett att sy raka overlocksömmar, men det är dom suveräna på. Men en vanlig symaskin kan du sy nästan allt.
Jag skrev ett inägg om overlockempidemi. http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26726


Köper du en ny kan du få en Brother 3034D från england för runt 2360 kr med frakt och tråd, saxar och andra tillbehör. Denna maskin är nybörjare vänlig och en normalkorkad nybörjare brukar fixa det, med hjälp av instruktions DVD: och brukanvisningen. Det är måmga på sysidan som har skickat efter och det har kommit knappast kommit några frågor alls om hur man kommer igång med maskinen, istort sett alla har klarat det.
http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 22:10   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag har en "systermaskin" till den maskinen.

En 5 trådig overlock.

Dessa maskiner var värsting maskiner när de såldes.
Bara för att den heter Bernette är det inte någon budgetmaskin.

Jag köpte mig för ganska många år sedan en 4 trådig Bernina.
1100DA. Det hade jag inte gjort om jag haft den 4 trådiga.

Min fem trådiga sydde bara en kedjesöm bredvid en tretrådig overlocksöm.

Maskinen är stadig( helt i metall) lätt att ställa in trådspänning på.
har difrentsialmating.
Får du den för en billig peng (eftersom den är gammal)så tycker
jag att det är ett vettigt köp.

Köp nya knivar och kanske serva den så kommer den funka många år.

För så är det med Berninas maskiner de håller i evighet. Man vill inte eller har behov av att byta.

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 08:20   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Kan bara instämma med föregående talare. Det är därför det byts in och
finns så få maskiner på den begagnade marknaden. Gäller både symskiner, brodyrmaskiner och overlockmaskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons