Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-21, 20:56   #1
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Question Har någon sytt KwikSew 3115?

Hej!

Jag sitter och knåpar med vad jag tyckt hittills har varit ett jättebra, enkelt och lättfattligt mönster. Nämligen
Kwik Sew Pattern 3115, Misses Pants & Tops
Byxorna gick jättebra, men top A, linnet med inbyggd tuttekasse (ursäkta ordvalet), förstår jag mig inte på. Är det någon av er som har sytt efter det här mönstret och kan guida mig?

Om jag ska försöka förklara mitt problem så låter det så här:
Själva tuttekassen ska ha en resår hela vägen nertill. Bakstycket är helt slätt. Framstycket har på varsin sida om mitt fram två markering där man ska rynka tyget. Resåren ska inte sträckas när man nålar fast det på bakstycket och fram till dit rynktråden börjar. Sedan ska man nåla fast resåren i mitt fram markeringen. Så här långt är jag med. Men...sedan står det att jag ska dra ihop rynktrådarna så att jag kan nåla dit resåren. Ska resåren sträckas eller inte?! För gör jag inte det blir rynkningen så "hård" att allt hamnar på samma ställe till en klump.

Någon som förstår vad jag menar och kanske har någon idé? Likaså tar jag tacksamt emot tips om vilket slags tyg man ska använda. I mönstret står det swimwear lining..och vad kan det vara?

Jag går och sprättar så länge

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 21:17   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Swimwear lining är baddräktstyg d v s lycra oftast en blandning av elastan och polyamid.

Brukar vara lättare att förstå mönster om man har mönsterdelarna men om jag ska gissa så ska du sträcka resåren. Står det hur lång resåren ska vara? och hur lång är den i jämförelse med tyget det ska sys fast på?

Om jag uppfattar din beskrivning rätt så är framstycket ganska mycket längre än resåren. Och då borde det vara så att du ska rynka lite grann men sträcka resten om du förstår hur jag menar. Mär hur lång resåren blir när du sträcker ut den och rynka ihop tyget så det blir lika långt.

Men jag kanske missuppfattar allt
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 21:27   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det låter som du ska mäta en resår som passar din omkrets. På bakstycket är den inte sträckt men på framstycket under bysten har du en rynksöm och fördelar tyget på resåren. För att den inte ska bli spänd på kroppen tar du kroppsmått löst på resår men rynkar ihop framstycket från mitten och åt vardera sida. Om jag nu förstått dig rätt
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 05:30   #4
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Efter en god natts sömn så är allt kristallklart. Sedan ser jag att ni har föreslagit det också. Tack för hjälpen!.
Ska genast göra om allt när jag komer hem från jobbet. Eller kan man vara hemma med lön för att fixa till sina sömnadsmisstag och tabbar? Ska fråga chefen så jag vet till nästa gång.

Sköt om er alla och ha en bra dag.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 06:59   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Mia!
Jag har för mig att det brukar stå hur lång resåren skall vara i Kwek Sew mönstren.
Då bilr det enkekt /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 07:15   #6
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jodå, resår längden står. Det är egentligen väldigt bra beskrivningar och illustrationer. Men när man väl får hjärnsläpp då är det svårt att tänka klart.

Nu har jag pratat med min chef förresten...och ni i norra Stockholm som sedan 8.05 hört ett konstigt ljud, så är det min chef som fortfarande gapskrattar och kippar efter andan för att försöka lugna ner sig. Allt efter min förfrågan om man fick vara hemma med lön för att fixa till sina sy-misstag.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons