Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-01, 22:07   #1
annka40 annka40 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 36
Question Vilken typ av overlock skall jag satsa på?

Skall köpa en ny overlock för jag vill kunna göra snygga avslut, typ de som fins på t-shirts.Är för tillfället inne på att komplettera min gamla Bernina bernette 334 med en som syr cover-sömmar. Är det ett klokt val eller skall jag satsa på något helt nytt som syr både overlock, täcksöm och tvillingsömmar? Någon som vet?....Och är det någon som vet skillnaden på Janomes coverpro 1000 och janomes Coverstich (förutom pris)? Jag tycker de verkar kunna sy samma slags söm.
annka40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 09:03   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Vilken budget har du? Det styr ju rätt mycket.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 09:40   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
De recensioner jag läst om CoverPro är verkligen av varierande slag. Antingen så älskar folk den och man kan sy i tjocka lager av tyger . Eller så är man inte alls nöjd och maskinen gör hoppstygn. Om du vill ha den så åk och testa ordentligt i någon butik. Framför allt ska man testa att gå mellan två olika tjocklekar då problemen med hoppstygn verkar vara som störst då.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 08:46   #4
annka40 annka40 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 36
Jaha. Har inte tänkt på det här med olika tjocklek och lager. Det är mycket som skall klaffa. Köpte min vanliga symaskin (Husqvarna Lily) av en påstridig försäljare på en mässa och är därför rädd nu att bli påverkad igen av någon som kanske inte är så seriös och ser till mina behov. Den plastmaskinen är nämligen en besvikelse. Min budget ligger runt 9 000.
En Pfaff-försäljare rekommenderade nu Janome eftersom den är japansk och de vet man ju att de kan teknik - sådant kan jag gå på direkt. Åhh vad det här är jobbigt....
annka40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 09:03   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vad jag förstått, jag vet inte om det stämmer, så är alla täcksömsmaskiner (både kombimaskiner och renodlade täcksömmsmaskiner) gjorda för hobbybruk mer eller mindre kännsliga för olika nivåskillnader. Min första maskin var helt hopplös (en huskylock 936) den jag har nu (pfaff 4862) är mycket bättre. Även om den inte är helt nöjd när nivåerna blir riktigt stora. Då får jag hjälpa den på traven genom att lätta på pressarfotstrycket och lägga något under pressarfoten så nivå skillnaden minskar.

Vill man ha en maskin som är mer rubust så ska man tydligen titta på industrimaskiner. De går visserligen ofta på högström men det ska tydligen gå att ändra på. Dessutom brukar de vara begränsade till enbart en sorts söm. Jag har dock inte hunnit titta närmre på industrimaskiner så jag kan ha fel här också.

Inte helt klara besked kanske, men det är vad jag hittills lyckats lista ut. Som du förstår så längtar även jag efter en renodlad täcksömsmaskin. Mest för att slippa trä om, inte för att det är svårt utan mest för att det tar tid.

Det är inte lätt att hitta i djungeln. Men jag skulle inte ge upp om Janome maskinen. Jag måste testa den vid tillfälle.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 13:42   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är faktiskt sant att japan byggda maskiner har hög kvalitet., därmed inte sagt att det inte kan bli fel även på dom eller att andra inte kan fungera utmärkt.
Om Jag skulle handla för 9000:- och inte hade varken overlock eller cover pro som idag. Då skulle jag köpa en separat typ Janomes cover pro 1000 och en 4 trådig overlock gärna Janomes. Jag skulle pressa priserna på tex mässan vid köp av 2 st Janome maskiner. DEt bör du få för Dessa pengar.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 21:07   #7
SussiA SussiA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 32
Jag har en Janome 350E (brodermaskin) och en 6600P. Jag är jättenöjd med Janome. De verkar göra kvalitet så testa att provså en sån. Deras coverstich och overlocker är nog också bra.
SussiA är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons