Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-28, 08:11   #1
Hildh Hildh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 6
Ny symaskin?

Tja!

Jag har börjat försöka lära mig sy i konstskinn till att göra bilinredningsdetaljer, växelspaksknopp samt damask och sånna småsaker.
Men det går inget vidare för min gammla symaskin verkar ha något emot matrialet, eller så har den bara gjort sitt helt enkelt.
Det är lite av min fråga här.
För att när jag försöker sy i det (dubbelt lager) så blir det ingen söm utan bara hål av nålen oftast, känns som att det inte får tag i undertråden eller vad man ska säga, men för någon månad sen när jag blörjade sy lite i det så gick det bättre, därför anar jag att det är något som gått sönder eller så?
Men jag kan inte påstå att det gick jättesmidigt innan häller.
Så borde jag skaffa en lite nyare symaskin och finns det något som är gjort för att vara lite mer "grövre" i symaskinsväg?

Ultimat skulle ju vara industrimaskin men det är för klumpigt och dyrt.

Maskinen jag har nu är en Singer 522 och är inte pur färsk precis, Tror ni att det kan bli bättre med en mordärnare maskin av något slag?

Eller så kan man ju ställa sig frågan Vad ska jag ha för att sy i detta matrial? (Nya maskinger eller svindyra sådana är uteslutet)

Bra att tillägga att jag kan inget spec om maskiner och så

/Wiktor
Hildh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 09:24   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Hej!
Jag har en Bernina 1090 som är ca 20 år gammal och på den går det alldels utmärkt att sy konstläder (både tre och fyra lager konstskinn). Jag kan inte med absolut säkerhet säga om dagens Berninamaskinerna klarar det, men ska du köpa nytt kanske denna maskin kan funka: http://www.bernina.se/product_detail-n2-r8-i18-sSE.html
Mitt bästa råd är att gå till symaskinshandlare och provsy, ta med dig konstläder.
Ska du köpa begagnat så köp om möjligt från en symaskinshandlare, för då vet du att den är nyservad och fungerar och så ingår oftast någon typ av garanti.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 13:14   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Wiktor, vad använder du för pressarfot? Man behöver väl ha en som glider lätt, t.ex. av teflon och/eller med rulle.

När det gäller din symaskin så kanske det går att fixa med en justering av timing, avstånd nål till gripare, eller liknande. Det kan också vara nål, trädning, spolning, men antar att du provat att ändra det redan.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 14:44   #4
Hildh Hildh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 6
Att justera något har jag ingen aning om hur man gör, och, kan man trä maskinen på olika sätt?

Jag kan verkligen inte mycket om symaskiner som sagt, men vad heter dom dör pressarfötterna och hur vet jag om dom kommer passa till min maskin?

Tack för svaren!
Hildh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 15:34   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det är lätt att missa något i trädningen, ibland kan en tråd också hoppa hur en trådledare. Så en av de första sakerna man bör pröva när det blir problem är dels att städa ur maskinen där spolen är och att trä om maskinen.

Det finns några olika fästen för pressarfötter, och jag misstänker att din har low shank som är en vanlig typ.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 16:24   #6
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag har sytt med en vanlig pressafot när jag sytt i konstskinn, klädde om en hel hörnsoffa och det gick alldeles utmärkt, men det går säkert bättre med en specialpressafot som carlm skriver.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 20:31   #7
Hildh Hildh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 6
Verkligen kul med ett forum där man får svar Uppskattas!

En pressarfot som glider lättare blir det att skaffa sig mendet löser nog knappast problemet, en riktigt nål för skinn (såndär som "skär" antar jag) vad dom nu heter låter sunt att skaffa också, men hur rengör man lättast där nere vid spolen?

Det känns som att maskinen lättare slutar "sy" när man har nålen sidoförflyttad och när man har lite starkare trådspänning, även vid stark trådspänning känns det som att tråden på undersidan inte blir stark alls.

Samt finns det olika storlekar på nålar? och hur vet man då vilken man ska ha? har sett på vissa sidor som säljer att det står storlket 80 - 100.

Tack på förhand!
Hildh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 20:51   #8
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag tror inte en lädernål har enbart fördelar. De har en vass egg som kan ge onödigt stora hål tror jag. Men med en lädernål så blir det nog lättare för symaskinen. Det går säkert att hitta mycket information på nätet om vad som är bäst.

Nålar finns iaf upp till minst storlek 120 för hemsymaskiner. Vilken storlek man ska använda beror på trådens tjocklek. Tråden ska löpa relativt lätt och få plats i skåran på framsidan.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 21:11   #9
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Maskinen kanske behöver en runda till "symaskinsdoktorn" (service), men innan dess tycker jag att du ska städa maskinen ordentligt (ta bort stygnplåten och rengör under den också), byta nål och trä om maskinen. Detta kan lösa många problem.
När du ändra trådspänningen så ändrar du bara övertrådens spänning. Innan du börjar justera undertrådens spänning gör det ovan sagda och förvissa dig om att maskinen är rätt träd, både övertråd och undertråd (kolla i instruktionsboken).
Jag tycker inte att du ska sy med skinnnål, risken är att den gör stora hål i konstskinnet. Välj hellre en grövre vanlig nål, 100 är nog lagom (ju högre nummer desto grövre nål).
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 21:16   #10
Hildh Hildh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 6
Har sett att riktigt gamla maskiner kan klara av tyngre arbeten bra, och så ramlade jag på den här på Tradera, vad tror ni om den? Skulle vara kul om en mer kunnig uttrycker sig om saken

http://www.tradera.com/symaskin-konv...0953_152738862
Hildh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 11:58   #11
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Hej,
Här finns en engelsk manual (gratis), se om du kan få instruktioner för rengöring av maskinen där!
Lycka till!
http://www.singerco.com/accessories/instruction-manuals
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 22:29   #12
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag sydde i ett tyg som var en mockaimitation. Skinnliknande, gled dåligt och var mycket tätt. Fransade inte och var mycket elastiskt. På overlocken fungerade det men på raksömsmaskinen blev det ingen bindning undertill. Jag provade med lite andra nålar och då fungerade det. Min teori är att tyget inte förs fram rätt av matningen och att elasticiteten också påverkar så att undertråden aldrig fångar upp den ögla som övertråden ska lämna efter sig på sin väg upp igen. Nu är det lite konstigt att jag då kan få en söm genom att byta nål. Ingen ändring av trådspänning. Pressarfotstrycket ändrade jag för att få tyget att glida fram bättre, men det räckte inte med det. Kan ha varit så att en grövre nål gjorde ett så stort hål att tråden inte trycktes mot nålen och följde med upp igen? Tunnare stretchnål fungerade också. Kanske för att hålet blev så litet att tråden klämdes fast i hålet så öglan blev kvar för griparen att binda i. Det går inte att sitta därunder nålplåten och titta så man kan bara spekulera. Här är en principskiss över vad man skulle ha sett om man kunde se det underifrån. Så mitt förslag är att prova med lite olika nålar, pressarfotstryck och kanske även ändrad trådspänning. Konstskinn är plastbelagd väv och skinnålen är vass för att skära sig ner i hårt läder så den behöver inte vara det rätta valet, skinnålen.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 00:06   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag brukar få bäst resultat i konstskinn med en tunn vass nål, typ microtex 70 eller något i den stilen. Men jag syr mest i gansla smidigt konstskinn. I grövre och hårdare konstskinn funkar nog en grov microtex bra. Riktiga lädernålar skulle jag undvika om det går, dom skär sönder fibrerna i tyget och försvagar materialet vid sömmen (som en perforering) så dom skulle jag bara ta till i nödfall.

Jag instämmer med tidiagre talare.
1.Börja med att damma ur maskinen. Sätt tillbaka stygnplåt, och ställ tillbaka alla reglage i sina normallägen.
2.Trä om noga med en bra tråd. (Är du osäker så testa med lite olika du har hemma.) Dålig tråd kan ge dom besvären du beskriver.
3.Trä om även undertråden noga, helst med samma tråd.
4.Kontrollera att maskinen syr som den ska i ett vanligt tyg, till exempel lakansväv, testa gärna med lite olika antar lager och se efter att det inte blir för stor skillnad. Binder den inte i vanligt tyg heller, eller om sömmen blir ful så hoppa vidare till nästa punkt.
När du har en bra söm i vanligt tyg, testa i ditt konstläder igen.
5.Byt nål. Du kan bli tvungen att testa lite olika innan du hittar en som är perfekt för materialet. En skadad nål eller fel nål kan mycket väl göra att övertråden inte binder om undertråden.(Spontant skulle jag säga att det troligen är nålen som är problemet)
Om det, efter att du gjort samtliga saker ovan fortfatrande inte funkar så lämna in maskinen för en översyn. Det kan vara att den hamnat ur synk. Det är något som normalt inte kräver några reservdelar och bör gå på en vanlig servicekostnad, då får du dessutom maskinen genomgången.

Vissa typer av konstläder behöver ingen glidplatta, teflonfot, rullfot eller något sånt alls. Andra behöver det. Det får man testa sig fram till, helt enkelt. Ett bra nödknep är att sy tvärs igenom en remsa rivbart mellanlägg, så att pressarfoten eller stygnplåten (eller bägge, beroende på söm) glider mot det istället. När sömmen är klar river man bort det. Det finns en massa andra såna knep, sök lite på tips för att sy i lacktyg så hittar du nog en del. Problemet med glidet är ännu värre för lack, nämligen och jag vet att det skrivits en hel del.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 09:01   #14
Hildh Hildh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 6
Ska testa med vanligt tyg som du säger, nålen, den vanliga jag har kört med verkar inte jättevss faktiskt, och så tänkte jag att jag skulle kika ner i maskinen lite och öppnade upp, hittade lite ludd runt den där som snurrar vid undertråden, och.. en avbruten lång nål haha, känns ju säkert.

Men tack för alla tipsen, ska undersöka vidare nu


Ändring: Hittade ytterligare en nål i maskinen
Hildh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 10:32   #15
Hildh Hildh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 6
Red face

Den verkar sy bättre i vanligt "lättsytt" tyg, tog typ ett jättetjockt lager som knappt fick platse under pressarfoten och den sydda iaf bra i det.

Men så fort man tar konstskinnet och syr 1-2 lager så börjar den tappa undertråden ibland. och ibland syr den inte alls...

/Wiktor
Hildh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
sy i konstläder


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons