Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-28, 17:51   #1
TangoXray TangoXray är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 47
Vilken maskin skall jag välja?

Hej alla glada.

Tänkte att jag skulle få lite tips av er vad för maskin som jag skall skaffa mig.
Har länge velat ha en maskin som kan brodera, och nu kanske det verkar som om jag
kan skaffa mig det efter årsskiftet.
Idag har jag en (jätte)billig maskin så en ren brodermaskin går bort.

Lite krav:

Skall kunna ladda över egna motiv, helst via kabel.
Det gör ingenting om datorn måste vara inkopplad hela tiden (om detta påverkar priset positivt)
Det skall finnas stygnsättningsprogram som kan användas ihop med maskinen.
Skall inte kosta skjortan!
Skall gärna kunna göra lite större broderier.

Trodde att jag hade mer krav än så, men jag kan inte komma på någonting. Ser du att jag har missat nåt
så säg till.

Jag är inte oäven varken till att handla begagnat eller att köpa utomlands...
TangoXray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 18:28   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Kolla i gmala foruminlägg finns jätte mycket att läsa.
Själv så går jag o funderar på Brothers nya (kommer inte ihåg modellen) Den kostar under 10000:- å där följer med ett program för att kunna använda egna foton o stygnsätta. Inte det dyra 8000:- programmet men ett som i alla fall fyller mina krav, än så länge.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 19:14   #3
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Som redan sagts, det finns massor i forumet att läsa om detta. Men jag skriver lite ändå...

Program för stygnsättning kan du välja fristående från maskinen. Mest prisvärda verkar Embird vara.

Till de billigare maskinerna måste du ha leverantörens system för överföring av data mellan datorn och maskinen, exempelvis d-card med tillhörande programvara för Husqvarna.

Ett alternativ är att köpa en begagnad maskin. Därifrån byta upp sig till mer avancerad. Alternativt att komplettera med en till maskin.

Alla större märken håller bra kvalité, tex Janome, Pfaff och Husqvarna. Det är mer en fråga om tycke och smak.

Bäst är att gå till en försäljare och känna sig för, både på maskinen och återförsäljaren. För det är guld värt att ha en bra återförsäljare.

Lycka till!
/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 00:29   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag är också nyfiken över vad som är det billigaste symaskin med broderimöjligheter (alltså inte ren brodermaskin). Tänkte att om jag nu snart ska köpa en symaskin för 8300 kr från UK, så kanske man kan gå upp lite aning i pris (tänk ett par tusenlappar max) o också få broderi. Men jag befarar att de ligger desto högre upp i pris.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 06:45   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Designer one

är en underbart bra symaskin o brodyrenhet.
de går ju utmärkt att köpa dessa begagnat, se bara till att du får garanti, ett par månader iallafall, för det e ju ganska mucket pengar.
Jag tycker det är en suverän maskinsom jag haft oändlig glädje av. största ramen är 15x36 cm, tyvärr växte jag ur min maskin, då jag är en ren broderare....

Är man en ren brodyr tok men som vill kunna sy en massa oxå skulle jag säga janome 11000. men de finns kanappt o få fatt på begagnat, men i mitt tycke den bästa brodyrmaskinen som finns på marknaden förutom jobbmaskinerna..

kul med en till snubbe som broderar, min snubbe broderar inte men stygnsätter mycket gärna..

programvara, personligen är jag jättemissnöjd med husqvarna 3d, skulle inte lägga ut de pengarna om jag var som du, köp embird istället för en bråkdel av kostnaden o du kan göra samma om inte mer
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 06:50   #6
isin isin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 92
Hejsan

Om du har tur finns det vissa handlare (HQ) som fortvarande har kvar scandinavia 300.
Det är en kombi maskin som har 20 sömmar inklusive knapphål.Den broderar motiv till 10*10 cm eller max 17*10cm. Jag har den på skolan och tycker att man får mycket maskin för pengarna.Den kostade runt 12900 när den kom, men hos min återförsäljare har man kunnat köpa den för ca 9500 kr som privatperson. Det går ju att ringa runt till de olika handlarna.
Lycka till
Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 07:20   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
tyvärr

tror jag av egen effarenhet att brodyrmässigt växer man ur dessa pyttemaskiner fort mej tog det 3 veckor från att vara jätte glad, till att vara frustrerad...

symaskin som kan göra små brodyrer, är nog bra för undervisning, men inte så roliga att sitta med dag efter dag, när man väl börjat gilla att brodera, det är ju mera begränsingar än glädje tyvärr. visst kan man använda splittramen, men det blir bara ok,på odetaljerade brodyrer

men smaken är som baken, en del gör ju inte större brodyrer än 10x10 o då är det ju dumt att betala mera, o då kan man ju välja dessutom orkidea o rose oxå
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 09:18   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
För mig gör det inte så mycket att broderiytan är litet eftersom jag tänkt brodera på dockkläder och då är det smått motiv.

Men jag tror att jag tar och väntar med det, och sparar ihop till en janome 350 sen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons