Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar Inställningar Sök i forum Forumregler
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från
Mainloop
Personuppgiftspolicy
2013-10-08, 10:28 | #1 |
|
Stödjande tyg till väskor och annat
Jag vore jättetacksam om någon kunde svara... Jag behöver ett tjockt "stödjande" tyg men vet inte var jag kan få tag på det eller vad det heter. Någon som vet?
|
2013-10-09, 09:10 | #2 |
|
Det finns flera sådana material att välja på! Jag brukar använda tunn grytlappsvadd, men vill jag ha stadigare kan man ta vildona. Bägge finns i olika tjocklek i quiltbutiker, Bibbis t ex.http://www.bibbistextil.se/webshop/m...3%A4gg-2637138
|
2013-10-09, 10:33 | #3 |
|
Jag använder ofta Ikea billiga fliesfilt.
Andra tips är dukfilt, vadd. Vlieselin av lämplig tjocklek. Och dom andras tips. Det går ocksa att kombimera olika mellan lägg Allt beror på hur du vill ha väskan. Hård,fast, stadig men lite fluffig. Sedan beror det på vilket ytertyg du har. Quitar du väskan eller inte. Stor eller liten väska. Det bästa är att göra den lägga ihop olika lager och se vad som passar din väska bäst. Använder du vadd eller fliesfilt så lägg yttertyg-Vadd (eller fliesfilt)-lakanväv. Vill du att den ska var styvare så styrk lite vfieselin på lakansväven. Senast redigerad av bila den 2013-10-09 klockan 10:47. |
2013-10-09, 20:35 | #4 |
|
Du behöver ett mellanlägg. Det kan antingen klistras fast eller sys fast. Du kan använda vad du vill som mellanlägg. En styv linnelärft, en tung yllefilt, eller lagom tjock lakansväv. Det behöver inte vara nåt speciellt tyg. Kollar man i gamla allmogedräkter använde de ofta gamla utslitna plagg, och hemtextilier som mellanlägg vid sömnaden av nya plagg.
|
2013-10-10, 08:00 | #5 |
|
Tack för svaren
|
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.