Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-26, 10:51   #1
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Vad man tycker om för färg

Jag har en fundering. När jag och min syster var små inredde våra föräldrar mitt rum i rött och min systers rum i blått. Jag fick röda saker och hon fick blåa. Nu som vuxna väljer jag röda saker och hon blåa. Har våra färgval nu något samband med "indoktrineringen" från barndomen?
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 11:42   #2
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Spännande fråga som är lite klurig. Kanske hade dina föräldrar bustur som valde just de färger som ni själva skulle ha valt om ni valt själva.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 10:30   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag tycker mycket om blått, lila och ceris. Har gjort det sedan barndomen. Avskyr rött o gult, i allafall när det gäller kläder. Fick gjort en färganalys för ca 15 år sedan där det konstaterades att jag pasar bäst i mina favoritfärger. Ska undvika alla färger som går i brunt beige och gult. samt rött. Ibland undrar jag om jag redan som liten hade på känn vilka färger som skulle passa mig bäst.(Man jämför då med hudtyp, hårfärg och ögonfärg).
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 10:35   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag tror nog att man kan påverkas och präglas på vissa saker från barnsben. Så en viss betydelse har det nog i de färgval ni gör idag.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 12:37   #5
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag gjorde också en färganalys för knappt 15 år sedan. Det var faktiskt min dåvarande pojkvän som pushade för han var väldigt intresserad av vilka färger som passade vem. Jag fick då bekräftat vilka färger jag ska ha. Beige, gul och "dimmiga" jordfärger går bort här. Rött som drar mot blått är OK men inte rött som drar mot gult. Färganalysen var en riktig kick eftersom jag fick klart för mig att jag kunde lita på min magkänsla.

Plastpryttlar, smågrejer och sånt blir nästan alltid röda men det beror då inte på färganalysen utan på något annat. Jag tycker att det vore intressant att veta vad men det kommer jag aldrig att få reda på.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 19:39   #6
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Jag tror som Delfintua:att det finns viss betydelse... Själv tycker jag mycket om rosa (milt rosa, typ gammelrosa) och det tror jag beror på att jag som liten inte passade i rosa ( och därför inte hade rosa kläder), enligt min mamma... Varför? Jo, jag har rött hår... kopparrött... Själv tycker jag att jag passar i den färgen rätt bra... =)
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 10:18   #7
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Åååh, många med rött hår är ju ursnygga i rosa och rött! Det är inte så diskret men hjälp så snyggt.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 18:52   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tycker också att det är jättefint med att ha rosa om man har rött hår! Det tycker jag i alla fall när det gäller mina dockor.

När jag var liten så skulle jag alltid ha rött till allt. Men det kanske är indoktrinerad pga att mina föräldrar inredde mitt rum med röda saker (mitt babyrum). Men jag tyckte om färgen.

Nu tycker jag om alla möjliga färger. Det är lättare att säga vilka färger jag inte tycker om än tvärtom. (tycker inte om korall och aprikos samt dalablått, matt grönt i samma stil, allmogefärg typ) Och färger med glitter i eller metallicfärger tycker jag inte så mkt om...

Men alla färger blir fina beroende på hur man kombinerar dem. Jag tycker så mycket om färger och fundera ut fina färgkombinationer som jag sen håller mig till i ett tag.. Det kan man se på mina dockkläder jag gör.

Men för mig själv har jag en förkärlek för rosa, dvs babyrosa inte cerise. I hela mitt liv hade jag "hatat" rosa (vet inte varför) ända tills för ca 5 år sedan då jag började tillåta mig själv ha rosa och nu har det gått överstyr.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 09:21   #9
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Färger är kul. Men hur det kommer sig att man väljer en före en annan är nog väldigt olika. Som barn hade jag mycket röda kläder då min mamma älskar rött. Jag själv gillade inte alls rött. Vilket ledde till många många år utan röda kläder sedan jag själv började köpa mina kläder. Det är först efter att jag blev 30 som jag börjat tycka att det kan vara fint med rött. Som barn så älskade jag rosa och babyblått. Blått har jag sedan gillat i många år, men har på sista tiden börjat gilla grönt i alla dess nyanser. Mina favoritfärger idag är grönt och blått.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 09:35   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ska man djuploda lite om färger så har ju varje chakra sin färg. Beroende på vilket chakra man vill stärka så väljer man kanske instinktivt just rätt färg. Fel färg kan dra ner energierna så man får va lite aktsam. Jag gjorde en kurs och testade ceriserosa och jisses vad svag jag blev med den färgen. Direkt jag fick färgen på mig sjönk all muskelstyrka. Ganska intressant med färger...
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons