Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-28, 08:54   #1
MaMaMade MaMaMade är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 9
Japansk vikteknik - fråga

Är sugen på att göra en kvilt i japansk vikteknik av mina orientalisa tyger. Har en beskrivning ngnstans i röran men har för mig att det finns lite olika varianter.

Har googlat men ej hittat ngn bra länk. Finns det ngn här som kan tipsa om en (el fler) bra beskrivningar på nätet? (Går bra m engelska, andra språk också om det finns bra ritade beskrivningar.)

Tack på förhand!
MaMaMade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 10:15   #2
atervo atervo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 126
Här en länk med enklast möjliga beskrivning.
http://www.geocities.com/hobby_dk/
atervo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 16:07   #3
MaMaMade MaMaMade är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 9
Tack Alice!

Tack!
Det är denna beskrivning som jag har här hemma o inte kan hitta. Det är ju inte svårt...men kunde för min själ inte komma på hur man gjorde!
MaMaMade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 18:28   #4
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Jeg kan ikke åbne dele af den site. Men jeg har en anden rigtig god hemsida, norsk, som giver god instruktion og har gode illustrationer til japansk vikteknik.
http://home.online.no/~barbaras/patjap.htm
Du kan måske finde inspiration på min egen hemsida www.kludekoner.dk hvor der er mange eksempler på denne teknik, stora ock små. Jag likar japansk vikteknik ock kender också andra måter, men denne er säkert den klassiske. God fornöjelse!, Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 08:37   #5
MaMaMade MaMaMade är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 9
Hej o tack Hanne! du gör väldigt vackra tepper!

De som du kallar ditt o Lottas tepper på din hemsida är gjorda i japansk teknik...det bli liksom blomformade möster på framsidan i olika färger...vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Gör man den större cirkeln i två färger då?

Mina flickor (3 o 5 år) gör att min hjärna går i spinn o tiden vill aldrig räcka till. Det är jättesvårt att hålla ihop tankarna nuförtiden. Men på 8-10 år till kanske jag får mer tid för mig själv!
MaMaMade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 09:00   #6
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Hej, det er rätt". De 2 sengetäckar, "Lottes sengetæppe" og "Mit sengetæppe" er næsten helt lika. De er sydd efter samme mönster, som var i et dansk blad i 1996, da jeg lige var startet at sy patchwork.
Hvis du sender mig en mail, vil jeg gerne sende dig kopi af mönsteret på mail. Det kan ikke köbes.
Det gode ved japansk vikteknik er, at du kan sy de enkelte blokke helt færdige, og så sy blokkene sammen - og så er täcket helt færdigt! Der er ingen quiltning efter.
Og det er rätt, som du gissar, at "blommorna" eller "bladene på blommorna" får du ved at sy den store cirkel sammen af 2 halv-cirkler, för den foldes ind over fyrkanten. Her er de farvede fyrkanter syet sammen af 1 farvet og 2 hvide stykker, for at ligne en blomma. Jeg syr halvcirklerne og fyrkanterne på maskine, för jeg quilter cirklen ind over fyrkanten.
Det er vist på mönsteret.
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 10:05   #7
MaMaMade MaMaMade är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 9
Hanne du har mail

Har mailat dig. Tusen tack igen!
MaMaMade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 16:38   #8
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Har nu provat

denna teknik för första gången. Det var inte alls lätt att få till det snyggt. Fick kassera första försöket.
Har tittat på din sida Hanne, du har sytt så många fantastiskt fina alster! Jag ser att du hoppar över quiltsömmen diagonalt över rutan, eller ser jag fel?
Har du något knep för att få det jämnt och fint? Hörnen är jättesvåra tycker jag, den fransade hörnan på fyrkanten och vadden ska ju inte krypa ut. Men det är kanske helt enkelt så att övning ger färdighet...

Ett riktigt gott nytt år till er alla!!
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 16:51   #9
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Det er helt sikkert et spørgsmål om at "övning gir färdighet".
Men du har rätt Gunnel, jeg hoppar över den diagonale quiltning, hvis blokken ikke er for stora.
Med de 2 store, lika sengtäcker "Lottes sengetæppe" och "Mit sengetæppe" på min hemsida quilter jeg rundt om de farvede fyrkanter ochså, det giver en ekstra quiltning.
Et tip: jeg presser mycket för quiltning. Jeg presser den stora cirkel, når den er riet i kanten og igen om en papkvadrat med samme mål som stofkvadratet = det färdige mål på blokken, når jeg bukker cirklen. Og så sætter jeg nåle i, 2-3 i hver side af de ombukkede stykker af cirklen. Altså igennem alle lag. Det holder det hele på plads, mens jeg quilter. Så er det ochså lettere at få hörnarna fine. Er det til at forstå?
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 17:34   #10
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Tack Hanne

för ditt svar! Jadå jag förstår hur du menar och det var ungefär så jag gjorde så det gäller nog att träna vidare. Har under tiden alla dina fina projekt som inspiration.
Kram
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons