Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-07, 15:27   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
Byte av symaskinnålar?

Hej när jag köpte min nya Janome fick jag med mej flera paket med symaskinsnålar. Försäljerskan sa att det är viktigt för både tyg och maskin att välja nål och tråd efter vad man syr i för tyg.
Jag tycker det är jätte krångligt att bestämma mej för vad för nål och tråd jag skall ha. Kommer på mej sjkälv att jag kör på med "jeans nålen" även i jogging tyg och tvärt om....

Ngn som kan förklara hur frekvent/nogsamt ni byter era nålar? Och använder ni ngn bra "universaltråd"?
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-07, 16:09   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Jag försöker ha koll på om jag syr med trikå- eller vanlig synål, mest för att vanlig nål har en tendens att göra hål i trikåtyg. Åtminstone i min maskin.
Och så har jag en microtexnål när jag ska sy i tröga tyger, som syntetiska varianter med tryckta paljetter och så (har en femåring i full glitterperiod).
Jeansnål har inte funkat för mig i stretchjeans, utan där har jag varit tvungen att använda en grövre stretchnål istället.

Annars använder jag en nål tills den börjar krångla. Byter ut den vid materialbyte, alltså från trikå till annat.

Och jag använder nästan alltid Gütermanns tråd, mest för att den är lätt att få tag på. Har aldrig haft några problem med den.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-07, 16:10   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det enklaste först.
Jag använder Gütermans vanliga polyestersytråd till det allra mesta. Eftersom jag syr mest svart så köper jag dom stora kilometerrullarna eftersom det blir billigast så.

Nål är ett lite knepigare kapitel. Det som skiljer dom olika nålarna från varandra är tre saker. Grovlek, spets och öga.

En grövre nål är starkare än en tunn, men det krävs mer kraft för att trycka igenom den och det blir ett större hål i tyget. Alltså är den grova nålen lämplig till tjockare, stummare tyger så som jeans eller många lager av något tunnare, medan den tunnare nålen är bättre till riktigt täta tyger eller tyger med plastbehandlad yta där man vill lämna så små hål efter sig som möjligt.

Universalnålar har en vass "standardspets" som funkar ok i dom flesta tyger, men den är inte lämplig till precis allt.
Microtexnålar har till exemple en extra vass spets. Det gör att det krävs mindre kraft för att trycka den igenom tyget och därmed kan man använda en tunnare nål än man annars kunnat. Den är suverän till täta tyger med ömtålig yta och dom grövra microtexnålarna fungerar bra i jeans och i gamla färgigkrympta bommulls- och linnetyger, som annars kan vara tuffa att sy i.
Nålar för elastiskt tyg har istället en lite rundad spets. Detta för att den inte ska skada fibrerna i tyget och orsaka att det går maskor vid sömmarna. Men man ska inte använda såna nålar till vanliga tyger.
Lädernålar har en skärande spets. Det är en spets som är tiangulär i genomskärning och varje spets i triangeln är som en lite vass egg. Den skär sig alltså igenom tyget snarare än sticker. Det gör att man kan sy i mycket segare material än maskinen annars hade klarat MEN det försvagar samtidigt materialet vid sömmen eftersom varje hål har tre anvisningar som materialet kan börja spricka vid.

Syr men med ömtåliga trådar, såsom broderitrådar med metallglans eller om man syr med extra grova nålar kan det vara svårt att trä dom och att få dom att löta som dom ska i dom vanligaste nålarnas ögon. Du kan man använda en nål med större öga, som till exempel jeansnål eller en "top-stich". Tyvärr kräver det samtidigt att nålen är lite grövre, så det är ingen idealisk lösning i vissa material.

Hehe, blev en hel lite uppsats det här.
Nåja. Hoppas du får nytta av det.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-07, 16:56   #4
Quiltare Quiltare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 244
Nålguide

I senaste nr av Janomes Sy magasinet (nr 2/2006)finns på sidan 30 en jättebra nålguide.

(Är inte säker, men ett nytt nr av tidningen utkommer nog i samband med sy festivalen)

Tidningen finns att få hos din återförsäljare eller kan beställas på www.janome.se
/Eva
Quiltare är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons