Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-05, 17:43   #1
ThomasL ThomasL är inte uppkopplad

Speciell pedal/maskin för långsam sömnad?

Hej,

Jag försöker sy noggrannt på en Husqvarna Automatic, men har problem med att hålla frammatningshastigheten låg och konstant.

Finns speciella pedaler som gör detta enklare, eller prismässigt överkomliga maskiner med hastighetsinställning?

Jag tar gärna emot alla era tips och idéer. Raksöm och zigzag får man väl på köpet vad man än väljer antar jag; utöver enkel kontroll över frammatningshastigheten behäver jag inte mer än så. Automatic är mer än kraftfull nog för de tyger jag syr i.

Thomas
ThomasL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 17:57   #2
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Hejsan.
Jag har ingen Automatic men har sytt för länge sedan på en sådan. Har för mej att det var någon knapp brevid spolmekanismen som man vred på. Eller om det var så att man gjorde någon vridning eller tryckte in/ut något på själva spolmekanismen.....är som sagt inte säker men kolla om där finns någon som går att ställa om......
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 17:59   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Oftast så lär man sig att hålla en jämn fart med tiden, det sitter i foten helt. Men har man en väldigt känslig pedal så kan det ju vara svårt. Många pedaler har en skjutknapp som kan ställas så maskinen inte når toppfart, kolla om du hittar någon på din pedal. Något konkret tips på pedal har jag dock tyvärr inte, men någon annan kanske vet
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 18:10   #4

Inställningar utöver vanliga hederliga fast forward har jag inte hittat på pedalen. Alla rattar och spakar sitter på maskinen; kanske nån kombinationsinställning kan göra susen, men jag har inte lyckats hitta nåt sånt ännu.

Jag var inne på att skruva ihop ett stopp i exakt rätt läge för pedalen, men den behöver lite extra skjuts för att alls komma igång, och då har jag redan sytt alldeles för snett i de petiga projekt jag tänkt ge mig på.
Gammal 2007-06-05, 19:17   #5
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad

Jag har en Husquarna Platinum och på den så kan jag ställa in 3 hastigheter. Inte så tokigt när man ska sy detaljer. De ligger på 8000 och uppåt (listpris, går väl alltid att hitta billigare) beroende på hur mycket lull-lull man vill ha.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 19:24   #6
Rutis Rutis är inte uppkopplad

Här är avsnittet om reduktionsväxeln ur manualen för Husqvarna Automatic 21E.
Bifogade bilder

Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 19:26   #7
barwin barwin är inte uppkopplad

På den gröna Automatic som jag lärde mig sy på kan man ställa in långsam söm. Man drar ut en "ring" runt pinnen som man sätter spolen på vid spolning. Maskinen låter förskräckligt, men det är helt normalt.

För övrigt har jag vid ett tillfälle fått en symaskin permanent "nerväxlad". Då hade den hastigheterna långsam och snigelfart. Det går alltså att göra med en del maskiner, men sedan går det
l å n g s a m t.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 19:26   #8
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Precis vad jag hade för mig, Rutis

Senast redigerad av annemarlen den 2007-06-05 klockan 19:29.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 20:22   #9

Citat:
Rutis skrev:
Här är avsnittet om reduktionsväxeln ur manualen för Husqvarna Automatic 21E.
Tack så mycket! Manual saknas till min gamla gröna.

Citat:
barwin skrev:
På den gröna Automatic som jag lärde mig sy på kan man ställa in långsam söm. Man drar ut en "ring" runt pinnen som man sätter spolen på vid spolning. Maskinen låter förskräckligt, men det är helt normalt.
Låter gör den, men nu blev det också betydligt enklare att sy petnoga.

P.s. Har någon tips på var i Stockholm man med lite tur kan tänkas hitta beg underspolhylsa passande Automatic?
500kr tar de för en ny sån i en butik nära Sveav/Odeng, men det kanske är vad man får räkna med?

Mvh
Thomas
Gammal 2007-06-05, 20:54   #10
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad

På min Husqwarna ställer man också in krypväxeln genom att dra ut spolhuvudet för undertrådsuppspolning, som det rutis skrev om. Mycket smidigt ibland
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 21:12   #11
Rutis Rutis är inte uppkopplad

Citat:
ThomasL skrev:
Tack så mycket! Manual saknas till min gamla gröna.

Jag har hela min scannad, om du vill ha...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 21:27   #12

Tack gärna! Jag PM:ar dig min mailadress.
Gammal 2007-06-06, 20:27   #13
raincat raincat är inte uppkopplad

Jag tror att det är en av fördelarna med sk elektroniska symaskiner (t.ex. Husqvarna Platinum), att de kan sy långsamt med full kraft. På enklare maskiner verkar pedalen bestämma hur mycket ström som motorn ska få, vilket både påverkar kraften och farten på maskinen. På elektroniska maskiner bestämmer pedalen bara hastigheten, och maskinen går väldigt jämt även i krypfart.

Jag är dock inte helt och hållet vän med min Husqvarna Lily (föregångaren till Platinum) då jag saknar känslan av den direkta kopplingen mellan pedal och nål (även om jag intellektuellt sett inser att det är bättre) =).

(Jag tror för övrigt att det finns billigare elektroniska symaskiner från Husqvaran än Platinum. Hur det är med andra tillverkare har jag ingen aning om)
raincat är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.