Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-12-01, 16:51   #1
florin florin är inte uppkopplad

Hur vet jag vad företaget är "värt"?????

Hur ska jag börja...

Här i stan, i ett ytterområde finns en tygbutik (aktibolag) till salu. Den har haft samma namn och samma lokaler i över 50 år. Är en butik som säljer stuvar (nya och gammla), lapptäckstyger, mattrasor, lite möbeltyger mm Ligger i en källarlokal som inte är så stor och skulle behöva en del renovering.

Ägaren idag har haft butiken i snart två år och vill sälja pga förlånga pendlingsavstånd.

Hon köpte företaget för 500 000:- och vill nu ha lika mycket. Då köper man alltså hela aktiebolaget, i detta ingår butikens inventarier, lager, bil och brodermaskin. Hur vet jag vad det egentligen är värt??? Rent spontant känns det som ett riktkigt överpris... Företagets skulder är idagsläget ca 350:-.

Tidigare ägaren hade en omsättning på 800 000:- och kvinnan som har butiken nu för ca 440 000:-.

Dagens ägare har ej gjort mycket sömnadsjobb elelr marknadsförst sig så mycket.

Mina tankar med butiken är att snygga till och att under "dö-tid" sy barnkläder av gammla tyger och sälja under eget namn, kan man göra så??? Vill i så fall sälja via nätet och att kläderna säljer vet jag ju redan...

Nån som har några kloka ord att komma med????

Vad ska
florin är inte uppkopplad   Svara med citat

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:43.