![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Problem med över-, undertråd och nål som går av
Jag har en Redcats symaskin. (en ny plastmaskin) Den ska vara ny, dock ett demoex. Jag fick hem den för bara några veckor sedan och jag kan bara inte få kläm på den. Som jag kan tänka mig att de flesta förstår så är manualen inte så väldigt utförlig och jag förstår mig verkligen inte på trådspänningen på denna maskin. Jag tycker att det ser så fint ut på tyget men när jag har sytt efter ett tag så går antingen nålen av (oftast när jag backar) eller så går över eller undertråden av. Jag förstår inte vad jag gör för fel, för det fungerar ju utmärkt först.
Jag är inte alltför haj på att sy, så jag gör säkert nåt fel, eller jag kanske inte riktigt hajar hur man ställer in trådspänningen men det jag verkligen inte blir klok på är att det funkar först. Är det någon som vill hjälpa mig, som kan hjälpa mig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Fel trådspänning borde inte göra att tråden går av, bara att stygnen blir fula.. (tror jag). Själv hade jag problem med min maskin, men det visade sig vara ojämn trådkvalité som var felet!
Går nålen av för att den går emot stygnplåten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nej, det tror jag inte. Det verkar mer som att den går av för att tråden är spänd (ligger fel?) eller nåt. Jag har testat lite nu på morgonen och kommit underfund med att övertråden lossnar från sin ursprungliga trädning. Varje gång jag trär om den går den bra igen. Kan det vara en sån enkel grej som det som är felet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Vad menas med ojämn trådkvalité?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kan det vara så att undertrådrullen ligger åt fel håll? För det mesta skall rullen läggas i kapseln som en 9a om du förstår, men ibland spegelvänt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Undertrådens spolkapsel skall ligga motsols. dåligkvalitet kan innebära knutar och då kan den gå av .jag skulle kontrollera att jag verkligen har trätt rätt och att den inte hoppar ur något när jag syr. Om övertråden är extremt mycket för hårt spänd då kan den också gå av. År det så ? att övertråden fastnar någonstans runt spolen för då blir trådspänningen jättehård och den går av.
kolla att du sätter övertråden rätt . Senast redigerad av axyzvslut den 2006-08-04 klockan 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag tror jag vet vad för maskin det är du har, ett tips är att kontrollera så att nålen verkligen sitter som den skall, dvs. att den tryckts hela vägen upp.
Vad det gäller undertråden så kan det vara så enkelt att den blir av ojämn kvalité, själv så måste jag försiktigt hålla ett finger ovanpå övertråden när jag spolar undertråd för att få det jämnt och fint på spolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.