![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Handbroderat på korsetten?
Jag håller på att bli klar med min 1700-tals inspirerade korsett. Korsetten är klar, förutom kantningen. Nu när jag har provat min korsett flera gånger varje dag tycker jag att det saknas något framtill. På 1700-talet var det ju vanligt att korsetterna var framtill mycket broderade. Därför tänkte jag att det skulle kunna vara en kul grej att brodera något mönster för hand.
Men hur lång tid tar det egentligen att brodera för hand ett mönster? Och vilka typer av stygn borde jag använda mig ut av? Har för många herrans år sedan broderat mycket med korsstygn, men annars har jag inte sysslat speciellt mycket med handbroderi. Ofta syr jag för hand små detaljer (ex. syr fast dekorband) på kläder och det tar mycket lång tid, då jag vill att resultatet ska vara utmärkt. Igår sydde jag 1 meter spetsband på korsetten och det tog mig 7 timmar. Vad tror ni, kommer jag att lyckas brodera för hand ett mönster, eller är det dömt att misslyckas? Andra idéer? Min korsett är vinröd och har svarta detaljer (band,snören..) men alla metall saker, ex. planschetten är i silver. Är osäker på om jag vågar blanda in fler färger i broderingen, eller om det blir bäst med enbart svart garn. Har inte bestämt mig för något mönster än, men det blir ju någon typ av klumelurer.. blommor,blad.. osv. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:22.