Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-19, 09:56   #1
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad

Sy i velour

Hej!
Jag tänker sy kläder i velour och det har jag faktiskt aldrig gjort förut. Nu undrar jag om ni har några speciella tips? På en industrisydd tröja kan jag se att det är ett förstärkningsband på axeln. Är det nödvändigt, tror ni?
Sen undrar jag över pressningstips. På sömnadskursen jag gick för 10 år sen hade vi en piggig sammetspress. Någon sådan har inte jag. Hur kan man då pressa utan att platta till luggen?
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 10:23   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

Ett bomullsband på axelsömmen är en bra förstärkning när man syr i trikå överhuvudtaget. Det gör att sömmen blir rak och stadig, mister inte sin form så lätt.

Att pressa velour gör jag som vanligt, luggen lägger sig inte speciellt om man inte trycker så hårt eller strycker för länge. Det går att hjälpa luggen att resa sig om man gnider sina fingrar emot den. Om sanningen ska fram så är det sällan som jag pressar trikåsömmar och om jag gör det så gör jag det från avigan.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 13:40   #3
barwin barwin är inte uppkopplad

Jag brukar använda en remsa av tyget insydd i axelsömmen. På andra ledden så axelsömmen inte töjer sig. (Tyget har jag ju framme, band ligger alltid någon annan stans)
För det är för att undvika att sömmen töjer sig som jag syr i en remsa. Axelsömmen är ju ofta enda sömmen där tyget kan töjas mycket. En remsa av tyget har dessutom fördelen att vara rätt färg!
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 14:14   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Det där med luggen...
Att luddet har en riktning. Som man ska ha uppåt eller neråt. Och åt samma håll på alla delar.

Men uppåt eller neråt? Det låter jag de som kan svara på...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 14:27   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Hej! Skall försöka svara efer mina erfarenehter.

Pressa velour: jag har alltid pressat som vanligt på velour meds pressduk eller struksula.
Skulle luggen se platt ut kan borsta upp den, funkar inte det kan man hålla den över vattenånga så fixar det sig. Det funkar tom på sammet.

Bomullsband i axeln: Jag använder bara band i axeln på riktigt töjig trikå typ ribbad.
Har vid flera tillfällen råkat ut för bomullsband som krymper efter tvätt.
Är därför sparsam med det.

Luggriktning: För att få finast färg på tyger skall luggen ligga uppåt. Då kommer ljuset in i tyget. Alltså syr du byxor skall det kännas sträft när du stryker nedåt.

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 19:32   #6
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad

Åh, tack för svaren!
Jag har precis tvättat tygerna och ska sätta igång i morgon!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 23:38   #7
Mirja Mirja är inte uppkopplad

Jag har alltid luggen neråt när jag syr i velour och uppåt i sammet. Oftst är det mjukisplagg man syr i velour och då måste man ju kunna klappa medhårs. Det är viktigt att ha luggen åt samma håll på alla delar, annars blir det olika färg.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 06:50   #8

Hej!
Visst kan man göra så Mirja, med ditt velourplagg får en gråare färg. /Bibbi
Gammal 2012-03-18, 18:48   #9
nickebo nickebo är inte uppkopplad

Pressning av velourplagg

Citat:
Bibbi skrev: Visa inlägg
Hej! Skall försöka svara efer mina erfarenehter.

Pressa velour: jag har alltid pressat som vanligt på velour meds pressduk eller struksula.
Skulle luggen se platt ut kan borsta upp den, funkar inte det kan man hålla den över vattenånga så fixar det sig. Det funkar tom på sammet.

Bomullsband i axeln: Jag använder bara band i axeln på riktigt töjig trikå typ ribbad.
Har vid flera tillfällen råkat ut för bomullsband som krymper efter tvätt.
Är därför sparsam med det.

Luggriktning: För att få finast färg på tyger skall luggen ligga uppåt. Då kommer ljuset in i tyget. Alltså syr du byxor skall det kännas sträft när du stryker nedåt.

/Bibbi
Såg ett TV reportage från Eiser i Sjöbo där man maskinpressade mysderssar i Velour med ånga, tänkte att dessa fina dressar måste bli förstörda av detta.
nickebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 19:08   #10

Tvärtom luggen reser sig av ånga och
blir perfekt / Bibbi
Gammal 2012-03-18, 23:48   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Just det! Ånga är bra!
Ett annat knep man kan använda både på sammet och velour, om det verkar som luggen blir platt (det blir den sällan på velour!) är att ha en bit sammet som presstrasa, alltså med "lugg mot lugg" under strykjärnet. Funkar till och med på silkessammet, om man inte har en "piggdyna"/sammetspressdyna som ju är mycket dyr.
Jag brukar faktiskt inte pressa velour alls!!!

Axelremsa: JA tycker jag. Blöt den och pressa den torr, så krymper den ej.

Angående att ha luggen uppåt eller neråt:
Inget av det är fel, man gör som man tycker blir snyggast.
Det jag tycker är att alltid ha luggen uppåt på mörkare färger.
Klara färger blir härligt mättade med luggen uppåt.
På riktigt ljusa färger är det ibland snyggare att ha luggen neråt.
Ta tyget och häng upp hela stycket och titta, vänd och jämför. Förslagsvis kolla både på avstånd och genom att hålla tyget över kroppen från halsen och neråt och rör dig medan du ser i spegel.

Ett annat knep jag gillar är att efter att ha tvättat tyget eller plagget att "fluffa" det i torktumlare, dvs köra det ca 5 minuter i den, sen torkas plagg på galge och tyg liggande eller upphängda. Då blir velouren så fin.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.