![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sömmen blir "uppochned"
Hej!
Igår hände något med min maskin (Berina bernette 65)när jag sydde raksöm. Det var någon del som hakade upp sig, men jag lyckades pilla tillbaka den. Idag när jag skulle sy igen så ser jag att sömmen nu är helt upp och ned. Sicksacken och raksömmen blir på avigsidan. Jag har försökt justera trådspänningen, men ingenting händer hur jag än ändrar på ratten. Har jag råkat komma åt någon annan inställning när jag krånglade med den?? Tips? Eller är det verkstad som gäller? Tack! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Först av allt prova att byta nål och trä om
maskinen. Om problemet kvarstår. Vet du vilken del som lossnade? Titta efter om den verkligen sitter rätt. Det kanske finns något annat ställe som den borde sitta på. Om du har svårt att se, använd spegel till hjälp. Det låter som den delen hamnat fel. Men vad var det för del som lossnade. Låter maskinen konstigt? Jag föreslår att du lämnar in maskinen så att inget mera går sönder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att bli "upp och ner".
Sömmar på vanliga symaskinen med bara 1 nål ska se likadana ut på båda sidorna (rätan och avigan). Om det ser olik ut på ena sidan då beror det på att trådspänningen är felaktigt inställd. Antingen övre eller undre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag fattar inte heller riktigt vad hon menar. Kan du fota
och lägga ut en bild? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Låter som trådspänningen lagt av.
I en del maskiner är det en fjäder som spänner. Den kan lossna eller gå av. / Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det är den övretrådspänningen som det är något knas med.
Ta tandtråd och kör mellan trädspänningsbrickorna. Om inte det räcker öka på den övre trådspänningen. Kontrollera i instruktionsboken. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.