Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-21, 11:50   #1
MamsTrams MamsTrams är inte uppkopplad

Ska köpa symaskin. Behöver hjälp.

Jag ska köpa symaskin men vet inte vilken jag behöver. Jag har förut "hatat" att sy, men nu ändrat mig.
Jag vill kunna sy kläder, prylar.
Har funderat på Husqvarna Viking H-Class E20, Husqvarna Emeralda 16.
Kommer att köpa via internet.

Har ni andra på förslag?

Tack för hjälpen.

MamsTrams

Senast redigerad av MamsTrams den 2011-05-21 klockan 12:02.
MamsTrams är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 12:56   #2
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad

Köp en Elna

Jag köpte mig en Elna 2800 som min första symaskin då jag inte hade mycket pengar att röra mig med.

Min känsla av den är att den kommer hålla länge, den är bra, lättförstådd och perfekt för mig som är nybörjare.

http://www.elna.com/sv-se/model_sewing_elna-2800.php
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 13:03   #3
Tovekarol Tovekarol är inte uppkopplad

Jeg har H-Class 20. Jeg kjøpte den fordi jeg ikke hadde råd til noe dyrere. Den er helt ok og enkel i bruk. Men jeg angrer på at jeg ikke prøvde ulike maskiner før jeg kjøpte. Jeg hadde nok gått for en litt dyrere modell hvis jeg hadde hatt råd. Nå er det sånn at jeg ønsker meg en mer avansert symaskin allerede.
Tovekarol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 15:26   #4
bila bila är inte uppkopplad

Jag tycker inte att du ska köpa via internet. Du behöver få pröva maskinen. Du behöver utbildning i maskinen. Det är viktigt om man inte är mycket van vid att sy. Även om det är lite dyrare så är det värt det.

Brother har bra maskinen, som lätta att sy med och man brukar få mycket maskin för pengarna.

För att sy kläder och lite prylar behöver du inte så många finnesser. Du behöver raksöm och zigzack. Sedan är det bra med en fuskoverlocksöm, elastisk raksöm. En symaskin som fungerar med tvillingsnål.
Sedan rekommenderar jag enstegs knapphål (du lägger knappen i foten, ställer maskinen på knapphål. Det innebär trycker på gasen rullar tummarna undertiden knapphålet sys, du kan sy precis hur många knapphål som helst exakt likadana.
Sedan kan det var kul med lite nönstersömmar och sånt, men det är inte ett måste.
Nålträdare tycker jag är skönt.

Elektronisk (eller data) eller mekanisk, data är inte alls så krångla som man kan tro, iställer för att vrida på rattar, så går man upp och med i en meny. Datamaskiner brukar har fler sömmar och flera knapphål.

Funderar hur mycket du vill lägga på en symaskin 2000 eller upp till 100 000. Undvik dom allra billigaste och udda märken. Symaskiner brukar blir bra runt 2500 kr.
Sedan finns ju beg.marknaden, demomaskiner.

Men gå runt och testa. Gå till flera butiker. Ta god tid på dig. Fortsätt gärna att titta även när du tror att du hittat rätt. Sov på köpet några nätter. Drömmer du om maskinen på natten och förföljer dig den på dagarna då har du hittat rätt.
Att köpa symaskin är en personlig sak, du och maskinen ska passa ihop. Det är din allra bästa vän och en livskamrat du är ute efter. Ta tid på dig och var inte rädd att satsa lite extra för att få det som passar just dig. Räcker inte pengarna så vänta hellre och spar, eller ta en del på avbetalning.
Med rätt maskin kommer du att spendera många timmar tillsammans med och ni kommer att ha mycket kul ihop under många år. Så försök att undvika köpa en ovän.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 13:07   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag håller med Bila faktiskt.
Om man inte är van vid att sy och inte vet om modellen ifråga är det bättre att provsy först!

Om man inte har mycket pengar så är mitt bästa tips att be om att få provsy på beg symaskiner. Man får ju dåtidens toppsymaskin för samma pris som dagens värsta budgetmaskin och det var "bättre förr" helt enkelt. haha Men obs. att endast köpa beg från butik som fått service och man får garanti på. Annars rekommenderar jag inte beg.

Bums iväg med dig till några butiker med dina egna tyger och provsy!! Vill inte expediten låta dig provsy - gå till en annan butik.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 14:45   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

Då går jag mot strömmen och berättar att jag faktiskt aldrig har provsytt någon av de maskiner jag har köpt.

Jo, fel av mig... jag fick provsy en begagnad maskin som jag tänkte köpa från en symaskinsaffär i Göteborg. Jag blev "presenterad" vissa saker som jag skulle testa. När jag sedan kom hem var det flera saker som maskinen krånglade med. Affären vägrade att ta tillbaka maskinen. Det höll på att bli min livs sämsta affär. Efter visst bråk och hot om ARN så fick jag lämna tillbaka maskinen.

Köpte istället en annan maskin otestat över internet som jag är mycket nöjd med. Inser numera att vissa hanldare kansker ger service men det gör också vissa handlare över nätet beroende på märke.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 14:52   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Usch fy vilken dålig butik!

Det är klart man får service online också, men jag tänkte att om man inte är van kanske är det bra att få lite hjälp fysiskt.

Jag har också köpt maskiner online, min broydrmaskin och min overlock. Overlock är jag helt nöjd med! Men brodyrmaskinen, ja jag skulle ha valt en maskin som bara broderar för jag upptäckte att jag hatar att sy på en datorsymaskin. då skulle jag ju spara pengar om jag köpt en maskin med bara broderfunktion. (som det
finns till just min modell jag köpt, några tusingar mindre)

Nu har maskinen också börjat krångla (övertrådsspänningen sköts mycket godtyckligt av datorn och jo jag har öppnat och kikat på hur den beter sig och jo den sköts via datorn) och jag ser nackdelen med att jag köpt online. Om jag köpt lokalt så skulle jag ta med till butiken och visa...
Jag har kontaktat Russel och han tyckte att det var så skumt och skulle kontakta Brother men jag har inte hört av honom sen dess (sedan vintras) och jag har inte haft tid att bråka med maskinen mer.

Så det finns båda fördelar och nackdelar med att köpa online. Fördelen är ju att det är mkt billigare (om man köper från rätt ställe, haha) men nackdelen, ja just det ni ser ovan.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 16:16   #8

Som jag förstår så har du ett nyvaknat intresse för att börja att sy. Det bästa sättet att ta död på det intresset är att köpa en symaskin som du inte klarar av och trivs med.

Så länge allt fungerar, så är det bra att köpa i nätbutiker. Men när saker börjar krångla är det skillnad. Har man köp i seriös butik inte allt för långt borta från bostaden. Är det bara att titta in och fråga.
Som tur var köpte jag min stora avancerade broderimaskin och symaskin här i Sverige. Det hade varit lätt att falla för frestelsen att köpa den i england och spara många tusenlappar. Men då hade jag inte fått hjälp att lära mig att sy och sköta den. Den kan jättemycket och man vill ju utnyttja finesserna som man har betalat nästan en förmögenhet för. Det har varit många frågor och jag har fått svar på dom.

Jag köpte min första overlock från england och tyckte att jag hade gjort en god affär. Men jag kände mig aldrig riktigt trygg. Visst går det att ringa till England men att förklara på engelska vad felet är och få support på teknisk symaskins engelska. Det övergår mina kunskaper.
När det var dax att byta ut den till en som kunde lite mer, var valet att köpa i Sverige. Hade jag köpt från England hade jag visserligen sparat 4-5000 kr.
Jag fick öva hur mycket jag ville i butiken på den nya maskinen till jag kände att jag kunde. Och jag kan komma tillbaka och lära mig mer. Trygghet att ha hjälp på nära håll är värt att betala extra för.

Personalen i butiken brukar hjälpa till att välja. Dom frågar vad man ska sy och hur duktig man är. Vissa butiker har en "bytuppdiggaranti", det innebär att du inom ett år kan byta till en dyrare maskin och bara betala mellanskillnaden.
Gammal 2011-05-22, 16:47   #9

Hej,
Tack alla för era svar. Där jag bor finns bara en sybehörsaffär, men de har kanske den maskinen jag funderar på: Husqvarna Viking H-Class E 20.

Jag ska gå dit i morgon och lyssna och ta med ett tygprov.
Jag har ju en äldre maskin som rasslar, syr konstigt (kanske beror det på mig)?

Kram
MAmsTrams
Gammal 2011-05-22, 17:09   #10

När var din gamla maskin hos doktorn sist. En servis skulle kanske göra susen. Maskiner blir griniga när dom är dom vill till symaskinsdoktorn. Dom brukar bli som nya, när dom är ordentligt rengjorda, uppsmorda och justerade.
Har dom stått oanvänd en längre tid, så har den säkert kärvat ihop sig. Vare sig man använder dom eller inte behöver dom gå på hälsokontroll då och då.

Tycker du om din gamla maskin så lämna in den.
Eller vad det den som gjorde att du hatade att sy.I såfall släng, ge bort eller sälj skiten. Köp dig en ny i som du trivs med, det är du värd.
Utan en ordentlig maskin är chanserna små att du verkligen kommer igång med att sy.
Jag tycker att det är klokt att ta dig en titt i din lokala symaskinsaffär. Men glöm inte att sova på valet innan beslutar dig.

Senast redigerad av bila den 2011-05-22 klockan 17:22.
Gammal 2011-05-22, 22:23   #11

Wink

Hej,
Tack för mer svar. Jag har aldrig gillat syslöjd så jag valde träslöjd i skolan. Men nu har intresset vaknat. Ja, kanske min symaskin Brother behöver en genomgång, ska höra med min lokala sybehörsaffär. Min maskin måste nog vara minst 25-30 år gammal, gud vad tiden går fort (fniss). Ska vara snäll mot min symaskin och se den med andra ögon.

Kram
Ann
Gammal 2011-05-23, 10:18   #12

Det vore trevligt att höra hur det har gått för dig, blev din gamla maskin frisk eller har du köpt en ny. Har syglädjen kommit tillbaka. Skriv igen och berätta hur du det blev.
Gammal 2011-05-23, 17:20   #13

Hej,
Den gamla maskinen är ca 30 år gammal, gulnat, rasslar, trådar fastnar, går ej att spola, m.m.

SÅ: Gick iväg till min sybehörsaffär.Jag hade läst på via Sysidan, Prisjakt, recenssioner m.m så jag kände mig väl påläst och visste ungefär vad jag ville ha.

Det blev en jättefin Husqvarna Viking Emeralda 118. Jag fick provsy, trä tråd, spola, byta nål, prova olika sysätt, och andra finesser. Jag tyckte det var jättebra att gå igenom bok + maskin. Ägaren till affären satt bredvid mig och visade mig det tekniska och sedan fick jag prova.

Jag kände att denna symaskin och jag är vänner. Det kändes väldigt skönt och tryggt.

Nu behöver jag inhandla stuvbitar, tips om var jag hittar dem förutom Tradera och Blocket.

Har beställt Tildas Hus och Tildas sommaridéer. Ska nog sy från gratismönster som jag blivit tipsat om här på Sysidan. Har ännu inte packat upp maskinen, utan ska äta middag först.

Så glad att jag inte valde internet.

Kram
Ann
Gammal 2011-05-23, 18:19   #14

Grattis till din nya kompis.
Billiga tyger hittar du ofta på loppisbutiker, där kan du hitta gardiner och andra tyger av bra kvalitet till ett bra pris. Som man kan sy lite av varje av.
Gammal 2011-05-23, 20:28   #15
Tovekarol Tovekarol är inte uppkopplad

Grattis med ny symaskin. Emerald 118 har jeg hørt mye positivt om.
Tovekarol är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.