Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-27, 09:14   #1
Cissa Cissa är inte uppkopplad

Hjälp, det blir hoppstygn

Jag har en Janome 644 som inte ens är ett år gammal. För 2,5 vecka sedan dog motorn och nu har jag äntligen fått tillbaka maskinen efter att motorn bytts ut.
Problemet är bara att nu blir det hoppstygn HELA tiden. Min maskin har aldrig tidigare gjort ett enda hoppstygn, så det känns ju lite konstigt. Jag har bytt nålar och trätt om maskinen typ 100 ggr.
Är det någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Jag börjar bli smått desperat, med alla julbeställningar som ligger och väntar.
Cissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-27, 10:06   #2
monica35 monica35 är inte uppkopplad

hejsan, om du inte hade problemet innan motorn dog - måste det hänt något när dom reparerat den, Jag skulle ringt dom igen och frågat vad som kan ha hänt. Hoppas det är enkelt fixat nu när du har massor att göra..
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 07:34   #3

Jag har ringt till butiken, som i sin tur ringt till reparatören. Han säger att maskinen gick hur bra som helst när han testsydde efter motorbytet. I butiken tror de att det bara är jag som trätt maskinen fel. Tycker att det är väldigt konstigt, om jag helt plötsligt inte kan trä maskinen när jag har gjort det hundratals gånger tidigare utan problem.
Åhhhh... jag sliter mitt hår. Varför måste sådant här hända när man har som mest att göra?

Om någon har några förslag på vad som kan vara fel, så ös på bara. Jag är beredd att testa vad som helst.
Gammal 2010-11-28, 12:05   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Har du rensat mellan trådspänningsbrickorna? Det kan ibland ligga en näsan osynlig trådsnutt där och krångla. Man kan dra en tandtråd fram och tillbaka där.

Har du samma trådsort som du brukar? Prova att byta.
Du sätter väl i nålen ordentligt "upp i botten".

Jag tycker du ska begära att de tar in den igen, eftersom den inte krånglade förut. Det finns något tekniskt med inställningen av timingen (eller vad det heter, minns ej exakt, Ichigo vet) det betyder hur undertråden möter övertråden, som reparatörer brukar ställa in. Fråga om de ändrat den.
Det måste ju vara så att du gör likadant som du gjort hela året. Stå på dig!!!!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 18:40   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag brukar prata om timingen när det pratas om vanliga symaskiner... Men overlock har jag inte så stor erfarenhet i, tyvärr.

Det jag tycker är att du ska stå på dig när du kontaktar butiken. Har du köpt den fysiskt? Då kan du åka med den och visa hur det går till när det strular för dig.

Annars kanske du har möjlighet attt videofilma (många kameror och mobiltelefoner har inspelningsmöjlighet) och skicka till butiken?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 01:37   #6
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

Angry spolen?

Du ska väl ha garanti på reparationen? Om du testat allt det man ska göra när man får hoppstygn så är det ju något fel...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 11:55   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Att den inte gjorde hoppstygn när reparatören kollade innebär inte att det inte gör det nu. Reparatören kanske inte kontrollkörde den tillräckligt länge. I alla fall så gör den det nu och det är väl 5 års garanti på maskinen?

Tillbaka med den till säljaren.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 18:39   #8
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad

Om inte annat så får väl säljaren trä maskinen och visa hur galant det går när de gör det! Eller fixa felet då det visar sig att de inte lyckas?
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 21:42   #9

Problemet har varit att maskinen är köpt i Stockholm och jag bor i Örebro. Det är ju inte bara att svänga förbi.

Jag har ringt butiken många gånger och lät väl tillslut så desperat att de blev oroliga för vad jag skulle ta mig till

Idag fick jag således hembesök av reparatören som lyckades fixa till maskinen så att den fungerar igen. Han sa t.o.m. att jag kan ringa honom när som helst om jag behöver hjälp igen. Det kallar jag service
Gammal 2010-12-02, 23:36   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Jaa, det är service det. Vad bra. Oj, så knasigt det kan bli när man köper i en stad och lever i en annan. Det gäller att kontrollera att garantin och rep gäller i ens stad i alla fall. Det borde det göra eftersom det är fabriken som betalar reparationerna. Har du kollat det?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:05.