Glad i hågen hade jag tänkt sy en underklänning efter ett mönster från Sophia´s ateljé. Efter någon timme på Historiska världars forum så märker jag att det är en mindre bra idé eftersom dessa mönster mer är "historiskt inspirerade" (även om en del säkert är korrekta).
Jag har tänkt sy en åtsittande underklänning i ylletyg (kläde) med snörning baktill och snäva ärmar knäppta med ett antal tygklädda knappar. Min fråga är huruvida jag kan använda mönstret eller ej om jag ska vara hyfsat HK. Klänningen i mönstret är åtsittande genom att den består av totalt åtta figurskurna delar, se bilder. Om åtsittande plagg inte syddes genom denna typ av skärningen - hur är då ok att göra? Jag har svårt att se att man lyckas helt med enbart kilar?
(Håller på att plöja igenom Eva Anderssons "Kläderna och människan i medeltidens Sverige och Norge" men har inte lyckats utröna något användbart om just tillskärningen än. Har tyvärr inte semester förrän precis innan Visby så jag hinner inte sätta mig och "forska" massvis!

)