![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vad är det för material...
Sitter och läser om material på engelska och förkortningar som co (bomull), vi (viskos) och el (elastan) går bra att förstå. Men sedan kommer vi till de andra pe, pc och pa vad står de för? Det är väl plastmaterialen och polyester borde väl vara någon av dem (pe). Kan ni? (tittar speciellt på Alexandra Brinck som bor i England)
Senast redigerad av Alvan den 2005-04-24 klockan 19:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
I den vanliga plast världen stårbeteckningarna för följande:
PA = Polyamid; PE = Polyeten; PC = Polykarbonat Men är det samma vad gäller tyg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har faktiskt ingen aning... jag har aldrig sett de här förkortningarna... Men jag ska in till sta´n och handla på Maccullogh & Wallis (underbar sybehörsaffär), ska fråga där. De vet säkert.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Va gullig du är!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ok, nu har jag kommit hem efter min lilla inköpsrunda i sta´n. Jag frågade i en affär om de kände till de här förkortningarna, vilket de inte gjorde. Men de var väldigt hjälpsamma (trots att jag bara köpt 50 cm fodertyg...), och till sist ringde en av dem till butikskedjans product testing avdelning, där de meddelade att PA - polyamide, PE - polyethylene, PC - acrylic (de sa inte vilken kemisk betäckning det var, men såvitt jag kan förstå är ju akryl åtminstone besläktat med polykarbonat - PC..?).
Så det var tydligen som du trodde! Känns som om jag inte varit till så stor hjälp... ![]() Blir lite nyfiken på vad det är du läser... Senast redigerad av alexandrabrinck den 2005-04-25 klockan 16:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack! Det var till stor hjälp för nu vet jag att det är samma plaster som de man använder vid produktion av vanliga plastprylar. Tyckte det var lite konstigt i tyg men numera kan man ju göra tyg av det mesta.
Jag var ute på en tysk hemsida (som var på engelska) och tittade på Hilco tyger och då dök dessa beteckningar upp i olika blandningar. Hittade du nåt trevligt förresten? Skulle vara kul att åka på en shopingrunda i London nån gång. Får väl bli om jag gör stor succé med barnkläderna och pengarna börjar singla som manna från hmlen. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hm, inget speciellt intressant - behövde foder, rigilene, broderad tyll, en bit siden och två knappar... Håller på med kläder som jag och min sambo ska ha på bröllop i Köpenhamn i helgen, och veckan efter ska jag hem till Sverige och sy balklänning åt min lillasyster, så jag försöker köpa alla grejer jag behöver innan jag åker, eftersom det inte är så himla gott om tyg- och sybehörsaffärer i den skånska ödemarken...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.