![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Overlocka alla delarna?
Har aldrig sytt overlock. Har det på maskinen (dock ingen overlockmaskin). Har provat sy ihop två lappar, det ser bra ut och sömmen är elastisk.
MEN, det är på mönsterbeskrivningen jag blir fundersam. Overlocka alla delarna eller efterhand som arbetet framskrider. Vad menas egentligen? Overlock syr man väl istället för raksöm? Vidare står det Sy ihop sidosömmen osv för alla delarna. Jag hänger kanske bara upp mig på ordvalen. Men jag måste fråga innan jag syr, så det inte blir fel! En sak till: Syr man 1 cm in och klipper av överskottet (om sömsmånen är 1 cm)? Senast redigerad av PiffochPuff den 2008-04-17 klockan 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Bild på sömmen som kallas overlock på min maskin (Pfaff)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Beror lite på vad du syr i för tyg. Om man syr i ett fast,vävt tyg som remsar sig så bör man zickzacka eller overlocka innan man syr ihop med raksöm.
Om man syr i ett jerseytyg så kan man overlocka ihop delarna direkt, då behöver man inte använda raksöm. En overlockmaskin klipper ju av tyget i kanten när man syr, på min använder jag 1 cm sömsmån, det blir lagom. En overlocksöm på en vanlig maskin klipper ju inte själv, och syr kanske ca 7 mm, jag skulle anpassa sömsmånen efter det istället för att klippa av efteråt (dvs klippa 7 mm sömsmån vid utklippningen av tyget) Svårt säga något om sömnadsbeskrivningen med sidsömmen - vad skadu sy för ngt? /M |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag ska sy ett par barnbyxor i jersey. Dessutom har jag redan klippt alla delarna. Och mönster beskrivning säger att detta mönster är för strechtyg.
Det jag hängde upp mig på var att det står överst att overlocka alla delarna och sen står det sy ihop sidsömmarna, sen innersömmarna o.s.v. Vad jag undrade var då om det första var detsamma som zigzacka eller om sy ihop var detsamma som overlocka ihop. Ja ja det är svårt att förklara... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Många gånger står det att man ska overlocka/sicksacka alla delar MEN som du förstår behövs det INTE! När du syr ihop och väljer att sy ihop med en sådan söm behövs det naturligtvis inte!
Det gäller bara om man vill pressa isär sömsmånen! Alla sidor som INTE kommer att sys ihop med någon annan del kan du ju overlocka! Så det handlar helt enkelt om sunt förnuft! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag är inte van vid att sy, men jag har upptäckt hur roligt det är. Måste nog gå en kurs så jag förstår allt. Det verkar vara mycket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Visst är det roligt att sy!!! För mig fungerar det som medicin mot min smärta! Jag glömmer bort att ha ont!
Efterhand som man syr lär man sig lite knep och genvägar, som att aldrig sicksacka delar i förväg (om de inte är superlätta att räffla upp sig) utan man är försiktig med att pilla på kanterna och så sicksackar man ihop det efter att man sytt ihop (eller "overlockar" istället) Det blir inte så tjockt då heller! Och när det gäller turordning på hur man syr olika plagg... Tröjor: Axelsöm först, på med ärmen, sidsöm (från hand till midja) och fålla. Klart! Byxor (utan gylf): benen var för sig, trä i ena i andra o sy grenen. Fålla upptill o nedtill. Klar! SUPERENKELT! Ännu enklare är det med overlock (som skär kanten) eftersom det blir så otroligt snyggt! Det går dessutom fortare! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.