![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp med min brudklänning!
Står precis i startgroparna till att börja med min brudklänning. Hittade ett stilmönster som blir helt perfekt med bara en liten ändring.
Hur som haver, det jag undrar över just för ögonblicket är om jag ska sicksacka alla delarna innan jag börjar sy? Det står ju inget om det, men det känns konstigt att inte göra det. Tack på förhand! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om du ska fodra skulle jag inte sicksacka under fodret. Men jag skulle ha ca 1.5cm sömsmån.
Fast det beror ju på tyget oxå om det räfflar sig jättemycket? Risken är att när man sicksackar så syns det igenom när man pressar! Och det är onödigt jobb eftersom det inte är så mycket nötning på en brudklänning. Kanske skulle jag sicksacka ihop sömsmånen i kjolen typ från höften o ned - om det är fodrat till låret eller mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Okej, då sicksackar jag inte eftersom klänningen blir helfodrad. Vad som menas med att tyget räfflar sig vet jag inte riktigt... Själva klänningstyget är dupionsiden i alla fall och det verkar inte vilja fransa sig så mycket. Kanske att jag sicksackar runt fodertyget, det är en väldigt glatt viskos så jag är rädd att den vill fransa sig väldigt.
Jag en fråga till också! Finns det aviga och räta på dupionsiden? Jag kan nämligen inte se någon skillnad (vilket rimligtvis borde innebära att det inte spelar någon roll vilken som är utåt?). Mönstret är utlagt, fastnålat och allt men jag vågar inte riktigt klippa... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Aha! Hittade svaret på min fråga nästan direkt (och jag som letade så innan jag ställde den...). Återkommer säkerligen med ytterligare frågor.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Här kommer en fråga till! Ska ha klädda knappar i ryggen på klänningen och håller på med hyskorna (eller vad det heter... knapphålen alltså). Det jag funderar på är hur tätt de ska sitta? Nu har jag tråcklat fast dem direkt efter varandra och då blir det ca 7 knappar/10 cm (ca 46 knappar från nacken ner till under baken). Är det lagom eller bör jag glesa ut dem? Jag gör om ryggen lite, det är väl det som ställer till det. Egentligen ska det vara två rombformade hål med bara ett par knappar emellan. Ja, ja... någon som vet hur jag ska göra? Knapparna är 11 mm i diameter btw. Tack på förhand! //Emma |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag skulle för det första ha en dold dragkedja som håller ihop ryggen så det inte glipar. Knapparna skulle jag sedan lägga så att det ser lagom ut. Jag har haft alltifrån 1knapp/1½cm och på 3cm. Så det låter väl lagom som du tänker!
Jag har haft snörningar runt knapparna med bara tvinnat garn ("Klänning med löst släp") och med lagda öglor som 8or där ena öglan ligger på högersidan om mitten och den andra öglan sitter knappen i... Eller så syr man bara fast knapparna som dekoration som på ("klänning med LÅNGT släp") bland mina bilder Så egentligen kan du ha hur tätt du vill. Allt beror ju på hur mycket arbete du vill ha och hur många knappar du har! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.