Jag måste nog skriva lite till i den här intressanta och viktiga tråden
Jag tror att "det nya sättet" att läsa slöjd är jättebra! Jag tycker att det är viktigt att barnens kreativitet stimuleras och jag tror att de lär sig väldigt mycket av att tänka i processer så som beskrivs.
Jag tror faktiskt inte att det kommer att ske på bekostnad av de gamla teknikerna (som jag också tycker är viktigt att bevara, och att utveckla). Kanske nästan tvärtom. Det känns snarare som att lärarna nu har större möjligheter att inspirera och improvisera. I systemet med ett antal obligatoriska moment blev en hel del tekniker helt förbigågna eftersom de inte hanns med. Som jag tolkar att det fungerar nu så kan en elev sitta och knyppla och en annan sticka och på det sättet kommer kanske fler tekniker fram. Och barnen kan inspiera och lära varandra. Genom att både lärare och barn får jobba med lite friare ramar så ökar skaparglädjen och det tror jag är det allra viktigaste när det gälller att stimulera slöjdintresset och därmed bevara olika tekniker.
/Ilsefin